PvdA en D66 willen kwaliteit muziekonderwijs verbeteren

9 juli 2018

De Zwolse fracties van D66 en PvdA hebben zorgen over de staat van het muziekonderwijs in Zwolle. Ze spraken de afgelopen tijd met muziekdocenten over onder andere de betaalbaarheid, kwaliteit en diversiteit van de muzieklessen. D66-raadslid Sonja Paauw: “We willen dat alle kinderen in Zwolle goed muziekonderwijs krijgen, niet alleen op school, maar ook daarbuiten. Het aanbod zou nu te versnipperd en onoverzichtelijk zijn voor ouders. Ook zijn er vragen of de kwaliteit van de lessen wel geborgd is.” Ook raadslid voor de PvdA Patty Wolthof maakt zich zorgen: “Naast de kwaliteit en toegankelijkheid, horen wij ook dat muziekdocenten tegen een heel laag uurtarief les moeten geven. We maken ons al langer druk om de inkomenspositie van zelfstandige kunstenaars en vinden dit een zorgelijke ontwikkeling.”

Naast bovenstaande zorgen, is er volgens muziekdocenten in Zwolle nu ook te weinig gelegenheid om samen te spelen. Dat is nu eenmaal lastiger te organiseren met ZZP-ers, terwijl het wel een belangrijk onderdeel is van muziek maken. De fracties vragen de wethouder om in gesprek te gaan met muziekdocenten, ouders en scholen over bovengenoemde zorgen en voor het einde van het jaar de uitkomsten en conclusies met de gemeenteraad en de stad te delen. De vragen worden op tijdens de raadsvergadering van maandagavond 9 juli mondeling gesteld aan het college, ook namens het CDA.