PvdA doet dringend beroep op coalitie: houd woningen in Zwolle betaalbaar

28 september 2020

Zoek je een koopwoning in Zwolle onder de 260.000 euro? Of een huurwoning onder de 850 euro? Dan is de kans groot dat je die de komende jaren nauwelijks vindt. Dat ligt aan een heleboel dingen: er willen gewoon veel mensen in Zwolle wonen, beleggers kunnen vaak makkelijk overbieden en de bouwkosten zijn hoog. Het ligt helaas ook aan de politiek. Het Zwolse college (ChristenUnie, GroenLinks, Swollwacht, VVD) laat Zwolse woningzoekers die minder dan 60.000 euro per jaar verdienen steeds maar weer in de kou staan.

Het is onvoorstelbaar dat dit college haar eigen ambitie van een ongedeelde en inclusieve stad om zeep helpt, vindt de PvdA-fractie. Raadslid Patty Wolthof trekt weer aan de bel: “Hoe kun je volhouden dat je een stad voor iedereen wilt blijven, maar tegelijkertijd wijken neerzet met woningen die voor de meeste Zwollenaren onbetaalbaar zijn? We doen dan ook een dringend beroep op de coalitiepartijen zoals GroenLinks en Swollwacht die toch altijd zeggen op te komen voor de gewone Zwollenaar.”

Spannende stemming
Maandagavond 28 september wordt gestemd over twee woningbouwlocaties: Breezicht-Noord in Stadshagen en het gebied op en rond IJsselhallenterrein. De PvdA dient samen met oppositiepartijen SP, CDA en D66 drie moties in om op die plekken voldoende betaalbare koop en huurwoningen voor de lagere en middeninkomens te garanderen. Wolthof: “Dat wordt voor ons een spannende stemming. Laten de coalitiepartijen hun sociale hart spreken of gaan ze mee in de onzalige plannen van dit college?”

Schriftelijke vragen
De PvdA-fractie heeft nog een heleboel vragen over de stand van zaken rondom het woonbeleid in Zwolle. Zo is er in nieuwbouwwijken in Stadshagen geen woning onder de 260.000 euro te vinden. Huurwoningen beginnen bij 1000 euro. Verder is het nog niet bekend of het anti-speculatiebeding inmiddels al van kracht is. Reden genoeg voor hele set vragen aan het college te sturen, die daar binnen vier weken op moet reageren.

Via deze link opent u een pdf met de schriftelijke vragen: Art. 45 vragen woningen middeninkomens

Via deze link opent u een pdf met daarin de antwoorden van het college: Beantwoording artikel 45 vragen fractie PvdA – Wonen voor lagere inkomens