Door Redactie op 28 juni 2013

Procedure kandidaatstelling

Beste leden,

Op 19  maart 2014 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Inmiddels zijn we volop bezig met de voorbereidingen. Op de Algemene Ledenvergadering van 27 maart 2013 zijn de procedurelijst, het tijdschema en de profielschetsen vastgesteld en is er een kandidaatstellingscommissie ingesteld. Hiermee staat de weg open voor leden om zich kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsfractie van de PvdA.

Wij nodigen u graag uit u kandidaat te stellen als raadslid voor de PvdA Zwolle of iemand voor te dragen die u geschikt acht voor de raadsfractie. Dit kunt u tot uiterlijk 3 september 2013 doen bij de secretaris van het afdelingsbestuur door middel van een schriftelijke aanmelding waarin u motiveert waarom u zichzelf of iemand anders kandideert. Na ontvangst van uw aanmelding stuurt de secretaris u een interne bereidverklaring en gedragscode. Deze dient u ingevuld en ondertekend aan hem te retourneren.

Het proces voor de kandidaatstelling ziet er in het kort als volgt uit:

Datum Actie
27 maart 2013 ALV stelt procedurelijst, tijdschema en profielschetsen vast en stelt kandidaatstellingscommissie in
1 april 2013 Start kandidaatstellingsprocedure
Mei en juni 2013 Evaluatiegesprekken leden fractie en wethouders
3 september 2013 Uiterste datum namen kandidaten in bezit van bestuur, inclusief kandidaatstelling lijsttrekker
10 september 2013 Ingevulde en ondertekende interne bereidverklaring en gedragscode worden gestuurd naar de secretaris van het afdelingsbestuur
21 t/m 25 oktober 2013 Afdelingsbestuur stelt ontwerpkandidatenlijst vast
30 oktober 2013 Verzending ontwerpkandidatenlijst naar leden
13 november 2013 Algemene ledenvergadering
(vaststellen kandidatenlijst en lijst wethouderskandidaten)
21 januari 2014 Indienen kandidatenlijst bij gemeente
19 maart 2014 Gemeenteraadsverkiezingen

U kunt de profielschetsen opvragen bij secretaris Edwin Broekman. Deze profielschetsen geven u een goed inzicht welke vaardigheden en kwaliteiten wij van kandidaten vragen. Uiteraard hoeft u niet over alle gevraagde competenties te beschikken. De kandidaatstellingscommissie ziet er op toe dat de raadsfractie als geheel wel over de vereiste vaardigheden beschikt. Voor de kandidaat-wethouders en de kandidaat-fractievoorzitter is een zwaarder profiel van toepassing.

Bij de secretaris kunt u een volledige procedurelijst en tijdschema met toelichting opvragen. Ook voor andere vragen kunt u terecht bij de secretaris E. Broekman, email [email protected]

Wij hopen weer op een goede oogst van kandidaat-raadsleden. Zeker in deze spannende politieke tijden en grote ontwikkelingen die op de gemeentes afkomen, zoals het decentraliseren van de zorg.

Namens het afdelingsbestuur,

Karen Kuipers, voorzitter PvdA Zwolle

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]