Plan voor een eerlijke Volkshuisvesting

15 maart 2021

De PvdA presenteert een plan waarmee de tweedeling in Zwolle wél wordt tegengaan. Dit CU-VVD-GL en Swollwacht-college laat starters helaas in de kou staan. Inwoners met een middeninkomen worden de stad uitgedreven door de hoge prijzen voor koopwoningen en door een gebrek aan betaalbare koop- en huurwoningen. Zwolle moet een stad blijven voor iedereen.

Daarom hebben wij een 10-punten plan opgesteld waarmee we meer betaalbare huur- en koopwoningen voor starters bouwen dan het college nu voorstelt. En waarmee we woningen ook betaalbaar houden en wijken leefbaar.

1. Wijs zo snel mogelijk bouwlocaties aan en versnel bestaande plannen

We willen niet wachten tot het rijk een gebied aanwijst waar gebouwd mag worden. Als we nog willen dat er een huis met een tuin überhaupt wordt gebouwd voor Zwollenaren met een lager of middeninkomen de komende jaren, dan is het van belang hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Wat ons betreft is Vechtpoort een goede optie. Maar ook wachten we al 6 jaar op de Hanzebadlocatie en de Stilohal: daar moet echt vaart in komen.

Om de druk op de wachtlijsten en woningmarkt tijdelijk te verlichten stellen we voor dat er zo snel mogelijk tijdelijke woningen worden geplaatst op plekken waar dit mogelijk is, als dit bouwplannen voor permanente woningen niet in de weg zit. De tijdelijke woningen op de Oosterenk en de Mimosastraat zijn een mooi voorbeeld dat dit snel en mooi kan.

2. Bouw meer woningen voor koopstarters (en minder voor de vermogenden)

Op dit moment worden er van de 1000 woningen die gepland zijn per jaar, slechts 100 onder de 210.000 euro gebouwd en die grens gaat dus nog worden opgehoogd naar mogelijk 220.000.
Maar ook in de categorie iets daarboven – tussen de 210.000-260.000 is ontzettend veel vraag en wordt er te weinig gebouwd.
Daarom, het is simpel: schroef die aantallen jaarlijks omhoog!

En heel concreet kan dat al door de verdeling in het middeldure segment nu eindelijk eens vast te leggen. Dus minimaal 50% aan de onderkant van die categorie bouwen. Dat is ook wat het Concilium voorstelt.Wij stellen onderstaande verdeling voor:
25-30% sociale huur voor inkomens tot 60.000
15-20% goedkope koop < 210.000
20% middeldure koop 1 210.000 – 265.000
20% middeldure koop 2 265.000 – 325.000
15% duur > 325.000

3. Ook bij kleine woningbouwprojecten moeten betaalbare huur en koopwoningen komen

Op dit moment wordt er bij woningbouwprojecten tot 30 woningen niet gestuurd op de hoeveelheid goedkope woningen. Maar alle beetjes helpen en met de hoeveelheid inbreidingsprojecten die op stapel staan bestaat het gevaar dat er op de dure binnenstadsgrond toch veel meer dure dan goedkopere woningen worden gebouwd. Daarom ons voorstel: bij projecten vanaf 12 woningen geldt de leidraad (nu nog 30-40-30).

4. Zorg voor meer doorstroming door een goed plan voor seniorenhuisvesting

Veel oudere Zwollenaren zouden wel willen verhuizen naar een appartement, maar dan wel het liefst in hun eigen omgeving en dichtbij voorzieningen. Betrek ouderen bij een apart huisvestingsplan voor senioren. Zo komen er meer eengezinswoningen weer vrij en beschikbaar voor gezinnen.

5. Experimenteer met mogelijkheden voor erfpachten voorrang verlenen

Wij vinden dat in deze wooncrisis geen middel geschuwd moet worden om die starterswoningen bij te bouwen. Door een actiever grondbeleid te voeren en grond in eigen bezit te houden kan de gemeente ook erfpachtconstructies aangaan. Dit betekent dat de gemeente eigenaar blijft van de grond, en die kosten dus ook niet zullen worden doorberekend worden in de verkoopprijs. Dat betekent dus lagere prijzen voor kwalitatief goede woningen.

Ook willen wij onderzoeken in hoeverre het mogelijk en haalbaar is om een deel van deze starterswoningen speciaal te bestemmen voor woningzoekenden uit de Zwolse regio of voor woningzoekenden met een sociaal-economische binding met Zwolle.

6. Bouw meer sociale huurwoningen ook voor de (lagere) middeninkomens

Ook al zullen bovengenoemde voorstellen worden overgenomen door dit college, dan nog zullen er nog steeds starters buiten de boot vallen. Een betaalbaar alternatief in de huursector is dus van groot belang. Laat de woningbouwcorporaties daarom meer sociale huurwoningen bouwen dan de 20% die ze nu mogen bouwen. maar laat dan ook een grotere groep inkomens – die middeninkomens die nu tussen wal en schip vallen – toe tot die huurwoningen. We lezen dat er wel wat mee wordt geëxperimenteerd door corporaties, maar we zouden graag zien dat de wethouder hier nu eens echt een goed plan voor maakt. Het mag, het moet en het kan – helemaal als de verhuurdersheffing eindelijk van tafel gaat.

Om de druk op de wachtlijsten tijdelijk te verlichten stellen we voor dat er tijdelijke woningen worden geplaatst op plekken waar dit mogelijk is. De tijdelijke woningen op de Oosterenk en in de Mimosatraat zijn goede voorbeelden dat dit snel en mooi kan.

7. Reguleer de vrije sector huurwoningen via een huisvestingsverordening

Nu worden huren gemiddeld met 14% verhoogd als een huurder een woning verlaat. Hiermee voorkom je dat die woningen onbetaalbaar worden.Door, zoals in Amersfoort, een huisvestingsverordening op te stellen waarin de maximale huur van middeldure huurwoningen staat vastgesteld, houd je ook deze woningen betaalbaar.

8. Bouw duurzaam, groen en toekomstgericht

Op dit moment bestaan er eigenlijk slechts twee keuzes: een appartementen of een grondgebonden woningen. Kijk bij nieuwbouwprojecten of inbreidingsprojecten ook naar flexibelere woonvormen. Zoals rijksbouwmeester Floris Kemenade voorstelt: een houten gebouw dat als een adbij is opgezet, met eenvoudige appartementen eenvoudig, maar met gemeenschappelijke ruimtes die veel mogelijkheden bieden, voor allerlei doelgroepen. Je zou dan ook kunnen denken aan appartementen waarvan er makkelijk 1 groot appartement kan worden gemaakt.

Door veel in de stad te bouwen, komen er veel stenen bij. Groen moet niet als sluitpost worden gezien. Bij ieder bouwproject moet dit voorafgaand al een plek krijgen*:
1. Groen in en om huis
2. Natuur rondom de woning
3. Natuur in de buurt

9. Zorg voor leefbare buurten

Het is belangrijke dat buurten leefbaar blijven, zowel qua hoeveelheid groen, als qua onderhoud van woningen of complexen.

Zorg voor voldoende handhaving. Wanneer veel beleggers woningen opkopen en die (tijdelijk) verhuren, is vaak de binding van de eigenaren met de straat of buurt minder. Vaak ligt verloedering op de loer. De gemeente moet hier oog voor hebben en handhaven op illegale kamerbewoning.

Zorg voor nette verhuurders. We hebben het al eerder voorgesteld, maar toen was er in de Zwolse raad geen meerderheid voor: het invoeren van een vergunningsstelsel voor verhuurders. Als een verhuurder zich niet fatsoenlijk gedraagt kan de vergunning worden ingetrokken.

10. Houd de regie in eigen hand

Samenwerking met marktpartijen juichen we toe, maar wonen is een grondrecht en de gemeente heeft als taak dit grondrecht te bewaken. Marktpartijen hebben nu eenmaal een winstoogmerk.

Het is daarom belangrijk dat de gemeente de regie blijft houden bij gebiedsontwikkelingen. De gemeente moet de belangen van alle inwoners behartigen en zich inspannen voor een ongedeelde stad. Kies voor volkshuisvesting, niet voor de hoogste bieder.

* https://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2021/03/Manifest-Bouwen-voor-Natuur.pdf