Onze reactie op het spoeddebat over een opkoopverbod

5 oktober 2021

Wat een domper. Door een te afwachtende houding van dit college zal in Zwolle het opkoopverbod voor bestaande woningen nog niet per 1 januari in kunnen gaan. Dat bleek uit het spoeddebat dat de PvdA samen met SP en CDA had aangevraagd.

Een wetswijziging die per 1 januari 2022 ingaat, maakt het mogelijk om bestaande starterswoningen te beschermen tegen beleggers. De PvdA wil dit graag zo snel mogelijk invoeren in Zwolle. Ondanks dat de gemeenteraad het college meerdere keren gevraagd heeft om actie te ondernemen, is er op dit moment nog niks geregeld. Nu is het te laat om het per 1 januari in te kunnen voeren.

“Ontzettend teleurstellend en een gemiste kans, midden in een wooncrisis! Een huis is om in te wonen, niet om in te beleggen. De wethouder had hier bovenop moeten zitten en op zijn minst de raad direct moeten informeren. De wethouder gaf dit ook toe en uit zijn antwoorden bleek dat hij de problematiek wel serieus neemt. Ook beloofde hij snelheid zodat de raad op korte termijn in elk geval een echte discussie kan doen over het invoeren van dit verbod. Maar dit hadden we al eerder moeten en kunnen doen.” Geruststellend vindt Patty Wolthof de uitkomst van het debat dus nog niet. “Eerst zien, dan geloven.”