Nieuws vanuit de fractie

13 april 2020

Het is nog geen drie weken geleden dat u bericht van ons kreeg over de politieke situatie in Zwolle. Drie weken… Het voelt echt veel langer dan 3 weken. En niet alleen voor ons. Al die mensen die juist nu niet thuis kunnen werken, zodat wij en anderen het wel kunnen: medewerkers van supermarkten, thuiszorgwerkers, verpleegkundigen, politie en ambulancemedewerkers. En niet te vergeten de inwoners van verzorgings- en verpleeghuizen en de bewoners van gehandicaptenvoorzieningen, die afgesloten zijn van hun dierbaren. Als we bedenken wat dit alles voor hen betekent, dan past ons bescheidenheid.

Iedereen op de been
En wat gebeurt er ook veel in die drie weken. Ook in Zwolle. Er wordt keihard gewerkt om de stad, de economie en de inwoners op de been te houden. Of het nou gaat om zelfstandigen en andere ondernemers, kinderen met een zorgvraag of de veiligheid van daklozen en de situatie van de voedselbank. Fijn is ook dat de GGD IJsselland is gestart met het testen van zorgmedewerkers op het Coronavirus, om de veiligheid van de zorgwerkers in de gaten te houden. Dat gaat nog niet heel soepel, dus dat houden we goed in de gaten.

Houd vol!
Nog belangrijker dan al deze onderwerpen, is dat we als stad er voor moeten zorgen dat het aantal Corona-besmettingen afneemt. Minder besmettingen, minder zieken en dus geen overbelasting van ons ziekenhuis en onze zorgmedewerkers. Daarom is het goed om te zien dat we ons in Zwolle goed houden aan de richtlijnen. In het begin van deze Corona-crisis was er wel even meer sprake van groepsvorming van jeugd op straat. Op zich een logisch gevolg van de sluiting van scholen, sportverenigingen en buurthuizen, maar ook de Zwolse jeugd houdt zich nu goed aan de richtlijnen.
Laten we dit met zijn allen volhouden, hoe moeilijk ook.

Nog steeds politieke stilstand?
Als gemeenteraad hebben we eerder besloten om alle activiteiten tot 6 april stil te leggen. Daarna hebben het kabinet en het RIVM besloten dat dit verlengd wordt tot 28 april. Dat betekent echter niet dat er niets gebeurt. Het zogenoemde presidium komt wekelijks bij elkaar. Dat zijn alle fractievoorzitters, de burgemeester en de loco-burgemeester en de griffier. In dit presidium bespreken we de zorgen uit de stad en hier is ook besproken dat de gemeenteraad wel in het openbaar besluiten moet kunnen nemen. Daarom is afgesproken dat we 20 april digitaal vergaderen: dus iedereen vanuit huis, via internet en we kunnen elkaar zien en horen via onze laptop.

Debatten
Verder is afgesproken dat op 11 mei de debatten weer beginnen. Dan gaan we het hebben over woningbouw in de Tippe in Stadshagen en over de energietransitie. Deze debatten doen we niet digitaal, maar gewoon in de raadszaal. Dat doen we dan met steeds 1 woordvoerder per fractie per onderwerp. Dit alles met inachtneming van de RIVM/Rijksmaatregelen.

Normaalgesproken lopen bij de debatten de woordvoerders naar voren, naar het spreekgestoelte en vertellen daar wat zij vinden van het onderwerp. Aan de andere kant tegenover hen staan op zo’n 5 meter afstand twee microfoons. Andere raadsleden kunnen dan vanaf daar interrupties plegen: in debat met de woordvoerders en zeggen of ze het er wel of niet mee eens zijn.

Vanwege Corona doen we dat op 11 mei echter anders. De debatbijdragen en interrupties vinden plaats vanaf de zitplaats in de raad, dus niet bij spreekgestoelte en niet via interruptiemicrofoon. Zo voorkom je een heleboel heen-en-weer-geloop en hoeven niet iedere keer het spreekgestoelte en de microfoons ontsmet te worden.

En na 11 mei?
Als fractie en als gemeenteraad bekijken we nu welke belangrijke onderwerpen er zijn blijven liggen en voor de zomervakantie toch echt behandeld moeten worden. Wat bijvoorbeeld echt moet, is het vaststellen van de jaarrekening. Wij controleren dan of het college vorig jaar heeft gedaan wat afgesproken is, of dat goed gedaan is en of dat met het afgesproken geld gedaan is. Andere onderwerpen hebben we helaas moeten verplaatsen en behandelen we pas na de zomervakantie, zoals de beleidsrapportage en de perspectiefnota. Dat zijn twee onderwerpen die gaan over de plannen die we als stad willen uitvoeren en wat die plannen dan kosten.

Daar is door de huidige crisis nu nog geen zinnig woord over te zeggen. De crisismaatregelen kosten heel veel geld, maar betalen we dat als stad zelf of krijgen we steun uit Den Haag, hebben we als stad genoeg spaargeld of staan we na de crisis in het rood?
Dat zijn allemaal vragen waar we de komende weken mee bezig zullen zijn.

Zekerheid na Corona?
Wat betekent deze Corona-crisis nu eigenlijk voor de dingen zoals we die nu geregeld hebben? Voor de zekerheid van goede zorg, voor ons onderwijs, voor de zekerheid van werk en inkomen of voor onze woningbouw en volkshuisvesting? Wat leert deze crisis ons als het gaat om afhankelijkheid? Afhankelijkheid van buitenlandse productie, van de ingewikkelde voedselketen, moeten we toe naar een meer lokale samenleving en lokale economie, zowel fysiek als online? En wat betekent dat nou, die anderhalve-meter-samenleving? Kortom: wat betekent de Corona-crisis voor de inrichting van onze samenleving, ook en juist door de ogen van de sociaaldemocratie?

Meer vragen dan antwoorden en daarom willen we graag met onze leden en andere geïnteresseerden hierover in gesprek. Dat kan echter pas als we weer veilig en gezond bij elkaar kunnen komen.

Tot die tijd: veel gezondheid en veiligheid toegewenst namens bestuur en fractie.

Waar ben je naar op zoek?