Nieuwjaarstoespraak bestuur van de PvdA

17 januari 2021

Beste leden,

Alles is anders.
Normaal gesproken zou ik vanavond, woensdag 13 janauri, met u op het nieuwe jaar toasten in een gezellige lokaliteit in de stad of in ons vorig jaar opgeknapte regiokantoor. Maar u bent nu thuis en ik ben thuis met mijn laptop in mijn woning in de binnenstad. Dolgraag had ik u de hand geschud. U getrakteerd op lekkere oliebollen, een biertje, een kopje koffie of thee, een warme snack en eventjes gezellig met elkaar bijpraten.
Maar dat zit er niet in.

We zitten nog steeds in een lockdown, die minimaal duurt tot 9 februari, met handen wassen en afstand houden, met de dreiging van de Engelse coronavariant, en misschien zelfs wel de instelling van een avondklok, met elkaar praten via Zoom of zoals nu via Samen Online.

Maar er gloort licht, het aantal besmettingen is weer dalende. We tonen met zijn allen momenteel een enorme veerkracht en doorzettingsvermogen. De mensen in vitale beroepen, de mensen die zich houden aan de lockdown, u en ik. Dankzij deze gezamenlijke inspanning komen we er vast en zeker sterker uit.

Maar natuurlijk ook dankzij de vaccins. Met begin deze maand de allereerste prik in Nederland en een fors vaccinatieprogramma. Een hoopvol begin van het einde van de coronacrisis. Allemaal dankzij al die enorme stappen die de wetenschap wereldwijd zet.

Historisch gezien zijn er ook andere ontwikkelingen, wereldwijd. De bestorming van het Capitool in Washington, ik wist niet wat ik zag. Een gewelddadige aanval van Trump-aanhangers op het Capitool, het hart van de democratie. Dat diezelfde democratie direct doorging met het bekrachtigen van Bidens eerlijke overwinning, geeft hoop. Hoop op het functioneren van de democratie.

En dan dichterbij: de toeslagenaffaire. In het rapport Ongekend Onrecht van de commissie Dam wordt gehakt gemaakt van het beleid van de afgelopen kabinetten, waarin duizenden ouders onterecht werden beschuldigd van fraude met kinderopvang en waarin de menselijke maat volledig ontbrak. Huishoudens moesten duizenden euro’s terugbetalen en kwamen daardoor in grote financiéle problemen. Tot op de dag van vandaag.

De kwestie beroert ons als PvdA ten zeerste. De toeslagenaffaire raakt een veel bredere discussie en staat niet op zichzelf. Talloze kabinetten met een volledig doorgeslagen marktwerking met zeer perverse neveneffecten. In het boek Terug naar het Llloyd hotel van Lodewijk Asscher en in het nieuw partijprogram nemen we hiervan duidelijk afstand. We kiezen duidelijk voor minder marktwerking, een sterkere overheid en vooral meer menselijke maat.

2021 is onmiskenbaar het jaar van hoop, van nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden.

We begonnen als plaatselijke partij dit jaar al goed door snel en accuraat in te spelen op de problemen van de mensen in de stad Zwolle. En met ruimte voor de vele vragen die er nog zijn. Aandacht voor de buslijnen in de Aa-landen en Holtenbroek, het verder vormgeven aan de discussie rondom de Omgevingsvisie , de druk op meer betaalbare woningen en een veilige en aantrekkelijke omgeving, we vroegen om aandacht voor ongewenste seksuele intimidatie op straat, we waren actieve deelnemer aan seminars voor ongeletterdheid en taalachterstanden in de stad, en duurzame en hernieuwbare energie die bijdragen aan het beperken van de klimaatverandering komen dichterbij. Ons Ombudsteam draait op volle toeren, ook in coronatijd. En we zijn bezig met het afronden van de grote belactie. Ook hebben we oog voor onze zieken en oudere leden en we steken waar nodig een helpende hand toe.

Precies waar een politieke partij voor is. Precies wat een politieke partij moet doen. Precies wie we willen zijn als PvdA. De partij van de verbinding, van de menselijke maat. Een partij waar een ieder ertoe doet.

Over twee maanden mogen we weer naar de stembus. Stemmen voor een democratisch parlement. Gelukkig in alle vrijheid. Uiteraard hoop ik dat we als partij landelijk goed uit de bus komen en dat onze politieke partners eveneens een goed verkiezingssucces boeken. We kunnen dan als partijen samen meer druk uitoefenen voor een betere samenleving, een gezonde en veilige omgeving en een duurzame en rechtvaardige ontwikkeling van onze maatschappij. Ons  campagneteam draait op volle toeren en kan zeker nog vrijwilligers gebruiken. Schroom niet om u aan te melden. We hebben een ieder hard nodig.

Dit jaar 2021 is ook het aanloopjaar naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Het lijkt nog ver weg, toch ook die verkiezingen staan snel voor de deur. Daarom doen we de komende maanden een dringend beroep op onze leden en sympathisanten om ons met raad en daad bij te staan. Ik hoop vanavond samen met u ons voorstel voor het draaiboek voor de verkiezingen vast te kunnen stellen.

Tot slot. Eén ding weet ik zeker. Het gedachtengoed van de sociaaldemocratie is krachtiger dan ooit. Ik, als voorzitter, blijf dat doen met alle energie en overtuiging die ik in me heb. Partij van de Arbeid in Zwolle, een politieke partij die ook in 2021 vindbaar én herkenbaar is. Die mensen verbindt en bij elkaar houdt. Nu noodzakelijker dan ooit.  Dát is onze missie. Daar sta ik voor. Daar staan wij voor.

Ook namens Patty Wolthof, fractievoorzitter PvdA Zwolle, wens ik u en al onze andere leden thuis, een zeer gelukkig – en vooral ook gezond – nieuwjaar! Daar toast ik met u op. Proost!

Anneke Speelman, voorzitter PvdA bestuur afdeling Zwolle