In wat voor stad willen we wonen? Debatbijdrage Omgevingsvisie

23 maart 2021

Het debat van maandagavond 22 maart draait om de vraag welke input de raad het college nog wil meegeven voor de definitieve versie van de Omgevingsvisie. En dat op basis van wat de inwoners van Zwolle – via zienswijzen en het participatietraject Tour de Zwolle – hebben laten horen over de ontwerp-Omgevingsvisie en voortbouwend op het raadsdebat van 14 september 2020.

Debatbijdrage Tour de Zwolle in het kader van de Omgevingsvisie 22-3-2021

De Partij van de Arbeid was en is kritisch over de ontwerp-Omgevingsvisie en als we naar de reactie vanuit de Zwolse bevolking kijken staan we hierin bepaald niet alleen. Naast zaken als onvoldoende samenhang en het ontbreken van keuzes is er één thema dat als een rode draad door veel reacties loopt: verzet tegen het perspectief van zeer forse en schijnbaar onstuitbare groei die als noodzakelijke ‘schaalsprong’ voor Zwolle wordt gepresenteerd. En daarover willen wij het college vanavond het volgende meegeven.

1. In de Omgevingsvisie hoort de vraag centraal te staan in wat voor stad wij, maar vooral onze kinderen, willen wonen. Welke fysieke kwaliteiten horen daarbij en op welke omvang van de stad zouden we dan moeten mikken?

1. De PvdA wil voortbouwen op de goede traditie die Zwolle na de Tweede Wereldoorlog heeft opgebouwd als het om de ontwikkeling van onze stad gaat en waarin sociaaldemocratische wethouders een prominente rol hebben gespeeld. Wij zetten in op een bewust gekozen geleidelijke ontwikkeling die een goede balans zoekt tussen noodzakelijke uitbreiding en behoud en versterking van de kwaliteiten (groen, duurzaam bereikbaar, overzichtelijk, sociaal samenhangend, ruimte voor bewegen en gezondheid) van Zwolle en haar omgeving.

1. In plaats van een onontkoombare ‘schaalsprong’ kiezen wij bewust voor het perspectief van ‘grenzen aan de groei’ om recht te doen aan de eisen van de klimaatopgaven en aan behoud en versterking van de kwaliteiten van Zwolle. En om rekening te houden met de schaarse ruimte binnen ons grondgebied. Daarbij nemen we de keuze die in de Woonvisie al is gemaakt, als uitgangpunt: 10.000 woningen erbij tot plm. 2030/2035. Uitgaande van een gemiddelde woningbezetting van twee personen en het huidige inwonertal van Zwolle (ca. 130.000) leidt dit tot een stad van plm.150.000 inwoners. Wij horen graag hoe andere fracties hierover denken.

1. Zwolle is in veel opzichten het centrum van de regio en zal dat voor cruciale functies als werkgelegenheid, vervoersvoorzieningen, onderwijs, gezondheidszorg, bovenlokale retail en cultuur ook gewoon blijven. Maar dat betekent niet dat Zwolle ook de groei van het aantal woningen in onze regio grotendeels voor haar rekening zou moeten nemen. Integendeel: een gezonde regio is juist gebaat bij een goede spreiding van nieuwbouw over meerdere centra. Dat houdt kernen in de regio levensvatbaar als het om voorzieningen gaat, roept minder mobiliteit op en maakt het makkelijker om rekening te houden met de klimaatopgaven. Wij sluiten hiermee aan bij de perspectieven ‘Vitale en Duurzame Kernen’ en ‘Klimaatregio’ die op 15 maart in de Inforonde Verstedelijkingstrategie zijn behandeld.

1. Ten slotte nog een enkel woord over de looptijd van de Omgevingsvisie. Die is nu bedacht voor twee jaar. Een visiedocument over de fysieke ontwikkeling van Zwolle dat niet verder dan twee jaar vooruitkijkt en dan al weer herzien gaat worden, is in onze ogen een gotspe. Dat leidt tot fixatie op de korte termijn en daarmee tot ‘bijziendheid’. Dan hebben we echt een visieprobleem en dus een oogarts nodig, om Mark Rutte maar eens aan te halen.

Deze malle vertoning is het gevolg van het feit dat het college nu eerst een Omgevingsvisie wil vaststellen, maar tegelijkertijd de onderzoeken in het kader van de Verstedelijkingsstrategie en het MIRT (bereikbaarheid) wil afwachten en de uitkomsten daarvan alsnog in de Omgevingsvisie wil verwerken. De keuze voor een mogelijke locatie voor staduitleg moet daar volgens de wethouder op wachten om de gesprekken met het Rijk niet te doorkruisen.

Dit is een aanpak van halve keuzes (als ze al gemaakt worden), waarbij Zwolle zich afhankelijk maakt van externe processen zonder dat we zelf tijdig aangeven wat we willen.

Daarom als uitsmijter: als een uitleglocatie noodzakelijk is voor de zorgvuldige ontwikkeling van de stad die wij bepleiten, kiest de Partij van de Arbeid voor Vechtpoort.  En wij zijn wij van mening dat die locatie nu alvast in de Omgevingsvisie moet worden opgenomen.