In Memoriam … Tini van der Laan (18 december 1921 – 23 juni 2022)

Door Redactie op 1 september 2022

Op 23 juni 2022 is ons 100-jarig lid Tini van der Laan na een kort ziekbed overleden. Een sociaaldemocrate in hart en nieren. Velen kennen haar. Je herinnert haar misschien nog toen ze samen met Nelleke Vedelaar bloemen legde tijdens de viering 125 jaar sociaaldemocratie op 26 augustus 2019 bij het gebouw aan de Ossenmarkt; de plek waar ooit de SDAP is opgericht.

Tini werd geboren als vierde kind in een gezin van vijf. Haar wieg stond in de Sassenstraat, maar ze groeide op in de Wipstrik, temidden van een hond, konijnen en kippen. Vader en moeder waren zeer overtuigd sociaaldemocraat en actief binnen de SDAP. Haar vader Jos Vogt was de eerste SDAP-wethouder in Zwolle. Haar latere partners Eibert Meester en Hendrikus van der Laan waren ook actief partijlid van de latere PvdA. En hoewel ze zelf geen actief kaderlid was, deed ze altijd actief mee met alle activiteiten voor de jongeren: de Arbeiders Jeugd Centrale (AJC) en de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN), waar ze Hendrikus leerde kennen. Ze doorliep de Mulo en ging werken in de jeugdzorg tot haar eerste huwelijk.

Op verzoek van haar familie heeft onze voorzitter gesproken tijdens haar afscheidsdienst. Deze toespraak is in de nieuwsbrief integraal weergegeven op verzoek van talloze leden.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie