Door Redactie op 24 augustus 2015

In Memoriam: Gerrit van der Brug

Dit weekeinde bereikte ons het trieste bericht dat Gerrit van der Brug is overleden. Twee van onze leden, Rob Selles en Nelleke Vederlaar, staan hier bij stil.

Gerrit van der Brug is 12 jaar lid geweest van de Zwolse gemeenteraad voor de PvdA. Hij was een harde werker, met z’n hart op de goeie plaats. Makkelijk benaderbaar voor met name mensen die niet direct een lijntje hadden met collegeleden, ambtenaren, organisaties van particulier initiatief, enz. Voor en met hen ging hij aan de slag om vermeend of bewezen onrecht aan te pakken en op een bevredigende manier op te lossen. Linksom, rechtsom, of er gewoon dwars doorheen zoals zaterdag 22 augustus j.l.al werd aangegeven in het artikel in de Stentor. “”Ik was nogal solistisch, strijdbaar, en provocerend”” is eveneens een uitspraak van zijn hand, hetgeen ik kan bevestigen.
In de 8 jaar dat wij gezamenlijk onderdeel van de fractie hebben uitgemaakt heb ik dat meerdere keren mogen meemaken.

In 1987 heeft een delegatie van de raadsfractie van de PvdA Zwolle deelgenomen aan een grote demonstratie die in partnerstad Lunen (BRD) werd gehouden in verband met de dreigende sluiting van kolenmijnen. Zo’n 45.000 mensen deden mee aan een protesttocht door de binnenstad en luisterden bij het Heinz-Hilpert-Theater naar sprekers uit politiek en vakbeweging. Spontaan heeft Gerrit daar een toespraak gehouden om duidelijk te maken dat de mijnen niet gesloten mochten worden uit het oogpunt van werkgelegenheid maar ook voor het tegengaan van het gebruik van kernenergie. Toendertijd speelde de discussie over C02 uitstoot niet of nauwelijks een rol. Enige maanden daaraan voorafgaand hebben Gerrit van der Brug, Housinne Chabaane, en ondergetekende, op uitnodiging van de SPD Lunen een bezoek gebracht aan de Kolenmijn Victoria 1 en 2.en zijn daarbij ondergronds gegaan op een diepte van 940 meter.

Rob Selles (ombudsman PvdA-Zwolle en raadslid van 1986 -1994)

Op 5 juni bracht ik een bezoek aan Gerrit en zijn vrouw. Ik bracht bonbons mee: “Heerlijk! Zijn we dol op Nelleke!” Een paar uur zijn te kort om met Gerrit door te brengen. (Rosetje Nelleke? Speciaal voor jou in huis gehaald.). Wat een verhalen, wat een ervaringen, wat een ideeën en idealen! Trots liet hij me zijn kamer boven zien. Vol met prachtige werken van over de hele wereld. Boeken, kunstwerken, beeldjes, papieren. En achter elk exemplaar een verhaal uit het bewogen leven van Gerrit. Het grootste deel van zijn verzameling is een aantal jaren geleden opgehaald door het HCO. Van zo’n grote waarde dat het bewaard wordt voor generaties na ons.

Gerrit ken ik als een lieve, betrokken, gedreven, nooit van zijn doel afwijkend, diplomatieke, oh zo ervaren, respectvolle, verbindende en bevlogen man. En dit zijn de eerste woorden die in me opkomen. Bij menig afscheid, met de vuist omhoog, toegeknepen vriendelijke ogen…doelend op iets als: we gaan door, we gaan het doen (maar dat is mijn interpretatie).

Gerrit was al heel lang ziek, maar hij bleef maar doorgaan (ik lig nog niet tussen zes planken). Gerrit heeft tot op het laatste moment zijn werk als voorzitter van de Cosbo gedaan. Deed de boodschappen. En liep de stijle trap in huis omhoog…

Tot slot nog twee citaten over Gerrit::

Anneke Speelman (penningmeester PvdA-Zwolle): “”Gerrit heeft als voorzitter van het Cosbo altijd met hart en ziel de belangen van de ouderen verdedigd opdat er sprake was van een goede ouderenzorg en – werk. Hij stond voor zijn zaak. De stad zal hem daarin missen””

Eefke Meijerink (fractievoorzitter): “Al was Gerrit geen lid meer van de partij, lokaal bleef hij ons steunen. Als kersvers lijsttrekker nam ik deel aan het Cosbodebat dat hij voorzat. De kandidaten zaten naast hem op een rijtje.“Kom maar naast me zitten”zei hij geruststellend.”Je doet het vast goed”.Dat zei hij me nadat hij en ik een paar maanden eerder een pittig gesprek hadden over de kwaliteit van de zorg.”.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie

Waar ben je naar op zoek?