Door Redactie op 26 september 2016

In gesprek met Westenholte over windmolens

De PvdA ging afgelopen zaterdag in gesprek met bewoners in Westenholte over het initiatief van Scania, Hogeschool Windesheim en Blauwvingerenergie om drie windmolens te plaatsen op bedrijventerrein Voorst. Raadsleden en vrijwilligers van de PvdA spraken met zo’n zestig bewoners over het voorgenomen plan. Dit leverde een uiteenlopend beeld op: van radicaal voor tot radicaal tegen en alles wat daar tussenin zit. Er blijken vooral nog veel vragen te zijn, bijvoorbeeld over de mogelijke geluidsoverlast.
In januari zal de gemeenteraad een besluit nemen over de mogelijke komst van de windmolens op het Scaniaterrein. De gemeente voert momenteel zelf een onderzoek uit naar de haalbaarheid van het initiatief uit de stad. PvdA-raadslid en woordvoerder Jan Slijkhuis: “De PvdA-fractie wil graag van de bewoners horen hoe zij over dit plan denken. De gesprekken met de bewoners leveren een uiteenlopend beeld op. Nog niet iedereen heeft zijn mening klaar. Er zijn vooral veel vragen over mogelijke geluidsoverlast en zorgen over horizonvervuiling.”
IMG_4493
De PvdA vindt het goed dat het initiatief voor de windmolens uit de stad komt. Ook de bijdrage van duurzame energie aan de gemeentelijke milieudoelstellingen, het klimaatakkoord van Parijs en de mogelijkheid voor Zwollenaren om te profiteren van de opgewekte energie ziet de PvdA als positief. De partij is benieuwd naar de resultaten van het onderzoek van de gemeente, maar zal de komende maanden zelf ook nog andere buurten van Zwolle (o.a. Spoolde, Veerallee) bezoeken om het draagvlak onder bewoners te onderzoeken. Daarnaast organiseert de PvdA nog een werkbezoek aan Coevorden waar een soortgelijke situatie bestaat. Meer informatie hierover volgt later.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie