Door Redactie op 17 mei 2017

Goed leren zwemmen tussen leeftijdsgenootjes

Bij de begrotingsbehandeling heeft PvdA Zwolle een motie ingediend om te zorgen dat de vergoeding van de kosten voor zwemles voor kinderen van ouders met weinig geld wordt uitgebreid. Het college doet nu een voorstel om dit mogelijk te maken. Op dit moment kunnen ouders een vergoeding krijgen voor kinderen vanaf 7 jaar tot 12 jaar. De meeste Zwolse kinderen gaan echter rond hun vijfde jaar op zwemles.

De Koninklijke Nederlandse Zwembond adviseert 5 jaar ook als beste (gemiddelde)leeftijd om met zwemles te beginnen. Fractievoorzitter Eefke Meijerink: “Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen in onze waterrijke stad goed leren zwemmen, en daar moet je ook op tijd mee beginnen. Voor kinderen is het ook heel belangrijk dat ze net als vriendjes en vriendinnetjes op zwemles gaan en dat ze niet pas twee jaar later kunnen beginnen”

Het college stelt nu voor de leeftijd voor de regeling te verlagen naar vijf jaar. Met de zwemschool in het zwembad van Hogeschool Windesheim zijn afspraken gemaakt. Kinderen doen daar gewoon mee aan de zwemles maar de rekening gaat niet naar de ouders maar naar de gemeente als kinderen ervoor in aanmerking komen. Meijerink: “We vinden het heel belangrijk dat we investeren in ondersteuning bij armoede, vorig jaar hebben we de overige kindregelingen al uitgebreid, dit jaar doen we dat ook voor volwassenen, bijvoorbeeld met het participatiefonds. Daarmee kunnen ook volwassenen eens kiezen voor het lidmaatschap van een sportclub, een verjaarscadeautje bij verjaardagbezoek of een avondje uit.”

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie