Er wordt weer gebouwd in Stadshagen!

5 februari 2018

In december was ik samen met andere raadsleden op werkbezoek bij kindcentrum de Paperclip in Stadshagen. Heel bijzonder, een school in een buurt waar nog geen huizen staan. Overal braakliggende gebieden. Aan die open vlaktes met harde wind gaat een einde aan komen. De komende jaren worden er weer huizen gebouwd in Stadshagen. Wij stemmen in met het collegevoorstel om eerder te gaan bouwen op de zogenaamde non-prioritaire gebieden zoals de Tippe en de noordkant van Breecamp Oost en Breezicht.

Risico’s beperken
De PvdA vindt het slim dat er maar op twee plekken tegelijk gaat worden gebouwd om zo de risico’s van half afgebouwde wijken te beperken, mocht het weer mis gaan met de woningmarkt. We willen we wel dat er tegelijkertijd gezocht blijft worden naar mogelijkheden om te bouwen in de bestaande stad. Want zodra Stadshagen is vol gebouwd, moeten we niet direct willen uitbreiden naar de groene gebieden. Daarom willen we dat er tegelijktijdig binnen de bestaande stad gezocht blijft worden naar locaties om te bouwen (bijvoorbeeld de Spoorzone, de plek van de IJsselhallen, Oosterenk of het Noordereiland)

Breezicht: Zeker zijn van droge voeten en lage energielasten
Over het plan voor de wijk Breezicht zijn we in principe enthousiast. Klimaatbestendig, waterrobuust en energieneutraal: prachtige termen, prachtige ambities. De voorgestelde maatregelen met betrekking tot de duurzaamheidsambities kunnen zeker onze goedkeuring wegdragen.

Zeker zijn van een betaalbare woning
De keuze om meer duurdere woningen toe te voegen aan Breezicht dan in de oorspronkelijke plannen (de visie op Breezicht Zuid van 2017) heeft voor onze fractie een stevigere onderbouwing nodig dan we nu lezen. Er staat nu: “ Er is een verschuiving te zien van de middendure naar voornamelijke de dure categorie. Dit heeft te maken met de kenmerken van het plan en daarbij passende wooncategorieen in met name Duinen” Het lijkt gezien de woningmarktanalyse absoluut niet gerechtvaardigd deze keuze te maken. Juist voor de middeninkomens moeten er woningen komen, die zitten nu of in te kleine woningen, of in huurwoningen. En moeten overbieden op de vraagprijzen vanwege de krappe woningmarkt.

Uit de woningmarktanalyse blijkt dat er vooral behoefte gaat zijn aan goedkope koop (180.000-270.000) (en goedkope (tot 590) sociale huur. We zijn uiteraard voor een goede mix in de wijk, maar we moeten ook zorgen dat het voor de lagere en middeninkomens ook mogelijk is, mooi groen en energieneutraal te wonen.

Wonen en werken in de wijk, daar werd over gesproken in Herziening Programma Voorzieningen Stadshagen dat er meer plekken voor ZZP’ers zouden moeten worden gerealiseerd.
Tijdens het debat horen wij van de wethouder dat de woningen in samenspraak met de eigenaren kunnen worden gerealiseerd en dat er dus mogelijkheden zijn voor woon- werkplekken.

Ruimte voor voorzieningen:

> Sociale ontmoeting/buurtclusters

Er wordt rekening gehouden met voorzieningen voor Breezicht.
Gegeven de vele drukke jonge gezinnen in de wijk, maar ook gezien de toename van eenzame inwoners, vaak ook ouderen vindt de PvdA het belangrijk dat er ruimte is voor sociale ontmoeting. Zo’n centrale wijkspeeltuin speelt daar bijvoorbeeld op in, maar dat is meer voor de ouders van jonge kinderen. Laatst was er een artikel in de Volkskrant waarin stond dat ouderen liever een kopje koffie gaan drinken bij de HEMA, dan dat ze in het wijkcentrum gaan zitten. Wellicht moeten we toch ook de vraag opnieuw stellen of kleine buurtclusters (met kleine supermarkt, horeca of misschien passende groene cafetaria) passen in de ontwikkeling van deze nieuwe buurten.

> Voor jongeren

Ook als jongeren 12 jaar zijn, moeten ze een plek in de wijk hebben. We hebben natuurlijk jongerencentrum Rezet, maar we spreken ook regelmatig ouders en jongeren die daar niet komen. Er staat nu niets in de nota’s over deze groep, terwijl zij echt voorzieningen nodig hebben. Een plek om te chillen. Nu Stadshagen verder wordt afgebouwd, is het belangrijk plekken voor deze voorzieningen te reserveren in de nieuw te bouwen wijken.

> Parkeren

Op het werkbezoek aan de school (waar ik dus met de auto heen ging en in de berm heb geparkeerd) werd er ook gesproken over de drukte bij het wegbrengen en halen van de schoolgaande kinderen. Goed dat er in de nieuwe plannen is voorzien in extra parkeerplaatsen, maar ook handhaving op goed parkeergedrag blijft een aandachtspunt in Stadshagen. We moeten niet willen dat docenten ’s ochtends als verkeersregelaar moeten fungeren.

Groen in de wijk

Wat ons opvalt is dat er veel beelden geschetst worden van het klimaatadaptieve karakter, maar duidelijke beelden van het groen ontbreken nog. Er wordt wel gesproken over groen dat aansluit bij hetgeen gangbaar is in Stadshagen, maar dat getuigt wat ons betreft nog niet van een visie. Wij zien graag dat er een apart plan komt over de visie met betrekking tot het openbaar groen in de nog te bouwen wijken. Naast dat het functioneel is voor wijkbewoners (natuurlijke speelplaatsen voor kinderen, wandel- en fietsroutes voor volwassenen) moet het groen volgens de PvdA ook bijdragen aan versterking van de natuurlijke biodiversiteit. Wij horen graag van de wethouder of wij een dergelijk uitgewerkt plan kunnen verwachten voor de Tippe, Breezicht en alle andere locaties die nu gebouwd gaan worden.

Concluderend:
De PvdA wil graag bouwen, bouwen, bouwen. We vinden Breezicht een verrijking voor Stadshagen, gezien de mooie ambities, maar we willen het onderste uit de kan als het gaat om betaalbare woningen, want iedere extra woning voor die doelgroep betekent weer een gezin uit een te dure huurwoning, of een beschikbare sociale huurwoning of gewoon een blij stel dat hun eerste woning koopt in Zwolle 🙂

Waar ben je naar op zoek?