Door op 3 oktober 2013

Binnenkort eerste ledenenquête

Wat willen onze leden? Waar liggen hun interesses? Hoe denken zij over de Zwolse politiek? En wat weten zij daarvan? Tijdens de laatste ALV hebben we het gehad over de invoering van een ledenpanel. Het hiervoor ingediende voorstel is aangenomen. Dat betekent dat we tot de komende zomer enkele proeven gaan doen met dit nieuwe middel. Daarna nemen we de beslissing of we structureel verder gaan met een ledenpanel.

Ledenpanel en ledenenquête
De oplettende lezer heeft al in de gaten dat er een verschil is tussen de kop (ledenenquête) en de hierna gehanteerde term (ledenpanel). Het verschil zit hem in de structuur. Bij een ledenpanel werk je met een vaste groep leden. Zij hebben zich opgegeven voor een panel en zijn bereid om hun mening te geven over een aantal onderwerpen. Daardoor kun je aantonen dat er een verschuiving optreedt in de opvattingen van leden. Bij een ledenenquête pak je het wat breder aan: je nodigt alle leden uit om hieraan deel te nemen. Dan kan per raadpleging de samenstelling van de groep verschillen. Kan, want op onze 425 leden verwacht ik dat veel dezelfde leden aan de raadplegingen meedoen. Daarom starten we eerst maar op deze manier en stellen we ieder lid (met een e-mail adres) in de gelegenheid om aan de eerste ledenenquête deel te nemen.

Link
Enkele dagen na dit bericht ontvangen alle leden een mail met daarin de uitnodiging om deel te nemen aan de ledenenquête. Zij ontvangen een link, waarlangs zij uitkomen bij de enquête. Mochten er nu twee leden op 1 adres wonen, vul dan de enquête voor de tweede keer op een andere computer of adres in. De ledenenquête is twee weken open. We delen met u de resultaten tijdens onze ALV op woensdag 30 oktober, wanneer we het verkiezingsprogramma bespreken.

Ik hoop dat er veel leden mee gaan doen met de enquête. Alvast bedankt voor het invullen!

Jean-Paul Lamers