Een standbeeld voor Corry Tendeloo in Zwolle

8 maart 2021

Vandaag, 8 maart, is het internationale Vrouwendag. Op de Grote Markt in Zwolle vragen fractieleden Selma Hoekstra en Patty Wolthof aandacht voor vrouwenrechten. Ze zetten er symbolisch een standbeeld neer van het volgens hen veel te onbekende Kamerlid Corry Tendeloo.

Patty Wolthof: “Corry verdient absoluut een standbeeld in haar strijd tegen de handelingsonbekwaamheid van vrouwen. Dankzij haar motie in 1955 hoefden vrouwen niet te stoppen met werken als ze gingen trouwen. Helaas is er anno 2021 nog genoeg te doen op het gebied van vrouwenrechten, wereldwijd, maar ook nog in Nederland. Denk aan het dichten van de loonkloof, meer aandacht voor gendersensitieve zorg of de pil terug in het basispakket.”

Ook lokaal blijft de PvdA in de gaten houden wat er nodig is om de positie van vrouwen te versterken. Zo vroeg raadslid Selma Hoekstra onlangs nog aandacht voor seksuele intimidatie op straat. Ook zorgde Hoekstra er mede voor dat er een bufferzone bij de abortuskliniek is ingesteld zodat anti-abortus-betogers vrouwen daar niet langer kunnen intimideren. Selma Hoekstra: “Nog steeds worden vrouwen uitgebuit, is de abortuswetgeving vrouwonvriendelijk en zijn er te weinig vrouwen aan de top. Dat kan en moet anders. Corry Tendeloo, maar ook Suze Groeneweg en Joke Smit vochten onvermoeibaar als een leeuwin voor gelijke rechten. Wij staan op schouders van die leeuwinnen en zetten hun strijd voort.”

De PvdA voert een lange strijd voor gelijke rechten tussen mannen en vrouwen. Het eerste vrouwelijke Tweede Kamerlid was Suze Groeneweg (en op initiatief van onze fractie is daar in Zwolle een straat naar vernoemd!) Het is een van de pijlers van de sociaal democratische partij. Corry Tendeloo was lid van de Tweede Kamer van 1945 tot haar dood in 1956. Vanaf het ontstaan van de PvdA in 1946 was ze lid van de Partij van de Arbeid en zette zich in die hoedanigheid in voor de gelijkheid tussen man en vrouw.

Teken hier de petitie van Madeleijn van den Nieuwenhuizen voor een standbeeld voor Corry!