Door op 30 mei 2016

Discriminatie en vooroordelen bij politie Zwolle

Ongelooflijk dat de politie in Zwolle maandagavond 30 mei Typhoon heeft aangehouden omdat zijn auto niet bij zijn uiterlijk zou passen. Helaas gebeurt het dagelijks dat agenten burgers afrekenen op basis van hun uiterlijk in plaats van op hun gedrag. Maar ook al weet je dat dit nog steeds gebeurt, iedere keer als het gebeurt valt je mond weer open van verbazing. En niet iedereen kan zoveel aandacht vestigen op een aanhouding op basis van huidskleur als Typhoon. Moedig dat hij dit naar buiten heeft gebracht in tijden waarin de racistische uitlatingen dagelijks je timeline vullen en je al snel slachtofferschap wordt verweten Want daar maakt onze fractie zich zorgen over: want wat doet het met je als je keer op keer puur op basis van je huidskleur verdacht wordt van een strafbaar feit? En je slachtofferschap wordt verweten zodra je je uitspreekt over racisme? En waarom lukt het sommige agenten blijkbaar niet om vooroordelen uit te schakelen?

In gesprek met politie over etnische profilering
In Nederland moet iedereen zichzelf kunnen zijn en maakt het niet uit wie of wat je bent. En voor de wet is iedereen gelijk, maar in de praktijk gaat dit helaas nog niet altijd op. Politiecontrole op basis van uiterlijk of huidskleur, etnische profilering, is onjuist en ongewenst. De politie hoort te handelen op basis van de juiste uitgangspunten en niet op basis van vooroordelen.

Wij zetten ons onverminderd in op het tegengaan van discriminatie en racisme, recent nog met een regenboogzebrapad en met een proef met ‘anoniem solliciteren’ bij de gemeente. Echter, naar aanleiding van dit incident willen we ook weten hoe de politie tegen dit probleem aankijkt. We hebben daarom nu de volgende vragen aan het college gesteld en zullen ook in gesprek gaan met de politie om te zorgen dat dit in Zwolle in de toekomst niet meer gebeurt.

Onze vragen:
1. Wat is de reactie van de politie op de politiecontrole van Typhoon in Zwolle?
2. Wat doet de politie in Zwolle ten aanzien van het bestrijden van etnisch profileren?
3. Hoe vaak schat de burgemeester in dat dit voorkomt?
4. Welke concrete maatregelen neemt de politie naar aanleiding van deze aanhouding om deze situaties te voorkomen?