Debatbijdrage vuurwerk Zwolle

3 juni 2020

364 dagen maken we ons terecht druk over ballonnenvervuiling, ongevallen- en gezondheidspreventie, geluidsoverlast bij bijvoorbeeld festivals en liveoptredens in cafés, dierenwelzijn zoals bijvoorbeeld met het reeënverdrinking-preventiebeleid, fijnstof en zware metalen uitstoot door verkeer en bedrijven, watervervuiling  en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

En dan, rondom 1 dag in het jaar, vinden we het moeilijk en ingewikkeld om een relatief korte culturele traditie met vele negatieve maatschappelijke neveneffecten te doen veranderen.

Vorig jaar sprak ik al dat ik hier vier jaar geleden ook al stond als woordvoerder van de PvdA over vuurwerkoverlast te spreken. Toen zei ik: “Helaas moeten we constateren dat we nog weinig verder zijn. In 2015 hadden we het in deze raad al over vuurwerkvrije zones en centrale vuurwerkshows. Eigenlijk zijn we in Zwolle geen meter opgeschoven met een effectief vuurwerkoverlastbeleid en krijgen we nu slechts na vier jaar een evaluatie van de voor- en nadelen van vuurwerkvrijezones en een centraal vuurwerkbeleid. Eerlijk gezegd hadden we op voorhand meer van dit college verwacht met partijen die dierenwelzijn, natuur en milieu en gezondheid belangrijke onderwerpen vinden.”

Dat waren mijn zinnen een jaar geleden. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan met mijn bijdrage van vorig jaar en van vijf jaar geleden. Dan verwacht je dat dit college nu toch wel met een echt vuurwerkbeleid komt. Ja, je kunt dit een erg mager beleid noemen. Of misschien wel helemaal geen beleid en ook geen visie waar Zwolle heen wil, zoals een groot aantal partijen vorig jaar aangaven en vroegen.

Nog steeds vindt de Partij van de Arbeid dat er dan ook een integraal vuurwerkbeleid in Zwolle als opstap naar een plaatselijk en landelijk verbod op bezit en gebruik van vuurwerk door particulieren moet komen.

Wij willen dat in 2025 in Zwolle een breed integraal effectief vuurwerkoverlastbeleid is, wat hopelijk synchroon loopt met het landelijk beleid. Wij vragen het college dan ook met een inhoudelijk voorstel voor een integraal vuurwerkbeleid te komen. Wat er nu ligt is geen integraal vuurwerkoverlastbeleid!

Zwolle ga nu eens kijken naar andere gemeenten. Bijvoorbeeld Rotterdam. Daar hebben ze precies het tegenovergestelde georganiseerd dan wat het college voorstelt met betrekking tot die zogenaamde kwetsbare locaties. Daar is het systeem omgedraaid: vuurwerk afsteken mag in principe niet, behalve op een aantal aangewezen plekken. Dit betekent ook dat de gemeente Rotterdam geen vuurwerkvrije zones meer heeft aangewezen, maar vuurwerkzones. Op die manier kun je heel goed toewerken naar een particulier vuurwerkvrij Zwolle. Waarbij in de overgangstijd vuurwerk afsteken een uitzondering is en niet-vuurwerk afsteekgebieden normaal.

Een vergelijking met het rookverbod is gemakkelijk gemaakt. Las net vorige week dat de meeste jongeren geen verkering willen met een roker of rookster. Nu lijkt vuurwerk nog stoer, maar die traditie kan snel veranderen.

En wat ons betreft mag dat educatieprogramma wel meer verbreed worden naar opvoeders en jongvolwassenen. Er zijn al vele onderzoeken gedaan over hoe de bevolking kijkt naar vuurwerk. Zo is een meerderheid (51 procent) van de ondervraagde VVD-leden voor “een landelijk totaalverbod op de verkoop en het zelf afsteken van consumentenvuurwerk”. In die zin zijn de uitkomsten van het Burgerpanel ook veelzeggend. Aanvullend op de huidige uitkomsten zou de Partij van de Arbeid wel eens de mening van het Burgerpanel weten hoe die kijkt naar de afschaffing van particulier vuurwerk op korte en of lange termijn.

Tenslotte, als we al die negatieve effecten op het gebied van natuur, dierenwelzijn, gezondheid, milieu, politie en ambulancebroeders et cetera ook rondom die ene dag in het jaar eigenlijk niet willen zien en die andere 364 dagen wel, hoe geloofwaardig zijn we dan in die andere 364 dagen met ons beleid? College maak alsjeblieft een aantal stappen. En zoals een inspreker het zo mooi verwoordde. Vuurwerk is niet van deze tijd.

Waar ben je naar op zoek?