Debatbijdrage Port of Zwolle

2 maart 2021

Over de situatie en de toekomstvisie van het havenbedrijf heeft de raad op 4 januari een uiterst informatief gesprek gevoerd met de directeur van Port of Zwolle en wethouder De Heer.

De debatvraag – voldoen de uitgangspunten in de Havenvisie 2035 aan de ambitie van Zwolle voor het gezamenlijke havenbedrijf in de komende vijftien jaar – wil onze fractie positief beantwoorden.

Daarvoor hebben wij de volgende argumenten.

1. Vervoer over water is een duurzame vorm van transport, waarin als gevolg van technologische ontwikkelingen overigens nog belangrijke winst behaald kan worden. Daarmee past het havenbedrijf goed in de brede Zwolse duurzaamheids-doelstellingen.
  2. Voor de bereikbaarheid van de regio Zwolle is een samenhangend multimodaal geheel van verbindingen (weg, spoor, water en digitaal) essentieel. Een goed functionerend havenbedrijf waarin Kampen, Meppel en Zwolle samen optrekken, is dan ook onmisbaar voor onze regio.

Onze fractie kijkt in dit verband reikhalzend uit naar de plannen voor een railterminal op Hessenpoort, waarmee het havenbedrijf haar toegang tot Europa verbetert en zich verder kan ontwikkelen op de internationale transportmarkt. Ook de samenwerking met de havens van Deventer en Twente laat zien dat Port of Zwolle niet in zichzelf is gekeerd, maar de blik naar buiten richt.

1. De bedrijven in Port of Zwolle hebben een belangrijke meerwaarde voor onze regio, zowel in directe toegevoegde waarde (die kan oplopen tot ca. € 600 mln. in 2035) als in werkgelegenheid: ruim 2.600 banen, met een potentiële groei tot ruim 4.000 in 2035. Daarnaast is er sprake veel opleidingsmogelijkheden, vooral op mbo-niveau. De havensector draagt daarmee stevig bij aan het gemeentelijke en regionale beleid gericht op het bevorderen van een breed palet aan werkgelegenheid voor onze inwoners.

Ten slotte hebben wij nog een vraag aan de wethouder. De verbreding van de sluis in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand biedt ook voor Port of Zwolle de mogelijkheid om aan te haken bij de zeevaart. Ook vanuit onze regio is geld op tafel gelegd voor die verbreding. Toch hoorden wij enkele weken geleden dat de financiering van de sluisverbreding nog niet rond is doordat diverse bedrijven hun bijdrage nog niet gestand hebben gedaan. Komt hierdoor de realisering van het project is gevaar?