Debatbijdrage Overbrugging van het spoor oftewel Passerelle Spoorzone

15 februari 2021

De fractie van de Partij van de Arbeid stelt met waardering vast dat het beeldkwaliteitsplan van de passerelle een fraaie uitwerking geeft aan de uitgangspunten voor de passerelle die de raad vorig jaar mei heeft vastgesteld.

Vanavond, maandag 15 februari, bespreken we de beslissende stap in de concrete vormgeving. Wij zien de afronding van het ontwerpproces met vertrouwen tegemoet en gaan ervan uit dat er binnen enkele maanden een ontwerp ligt dat zowel functioneel als qua vormgeving een nieuwe verrijking voor de Spoorzone en daarmee voor de stad oplevert.

Vanavond willen wij volstaan met enkele opmerkingen en vragen.

1. Onze keuze voor de passerelle is zeker géén instemming met het hele Engelenpad.De passerelle is in onze ogen een onmisbare schakel in het – letterlijk en figuurlijk – overbruggen van het spoor en daarmee in de verdere ontwikkeling van de Spoorzone en van de stedelijke centrumzone (binnenstad + Spoorzone) in wording. Deze schakel zou wat ons betreft ook moeten worden aangelegd als het hele concept van het Engelenpad nooit bedacht zou zijn of als het Engelenpad uiteindelijk niet volledig zou worden uitgevoerd. Want bij dat concept hebben wij nog steeds flinke twijfels. Zeker wat betreft het laatste deel, dat gedacht is tussen Hogeschool Windesheim en het Engelse Werk.
  2. Het beeldkwaliteitsplan rechtvaardigt wat ons betreft de verwachting dat hier een nieuw icoon voor Zwolle kan ontstaan. Daarom zijn wij wat verbaasd over de opvatting van het college dat de passerelle ‘in vormgeving niet moet concurreren met de busbrug’. Wat ons betreft krijgt de passerelle een volwaardige plek in het rijtje Hoge Spoorbrug – Busbrug – Hanzeboog dat nu al het Zwolse spoorgebied siert. Een bijzondere vormgeving, zeker in hout, waarvoor nu wordt gekozen, mag Zwolle ook voor de passerelle verwachten. En dat hoeft echt geen goud te kosten. Het is vooral een kwestie van creativiteit bij de architect en vakmanschap bij de aannemer.
  3. Het lijkt ons van belang om de passerelle heel duidelijk te bestemmen tot loopbrug, dus een brug voor voetgangers en dus ook voor voetgangers met een fiets aan de hand.Shared space moet niet synoniem worden met een situatie waarin voetgangers worden gehinderd door fietsers. En waar hebben we het over: de overspanning tussen de trappen is circa 140 meter, dan is lopen met de fiets aan de hand toch moeilijk als een obstakel te beschouwen. Dus op de passerelle wordt wat ons betreft niet gefietst.
  4. De kosten van de passerelle zijn wel een punt van aandacht.Vorig jaar ging het nog om 24 miljoen euro, nu staat de teller op 25,5 miljoen. In de beslisnota staan enkele elementen om de kosten strak te kunnen bewaken, zoals het in eigen beheer afronden van het ontwerp en het aanbesteden met een plafondbedrag. Van de wethouder horen wij graag:
    • of hij verwacht dat de passerelle ook echt voor 25,5 miljoen euro (prijspeil 2020) gerealiseerd kan worden of dat hiervoor de risico- en onzekerheidsreservering van ProRail van 4,4 miljoen euro moet worden aangesproken, waardoor de kosten zouden kunnen oplopen tot dertig miljoen,
    • hoe het staat met de subsidieaanvraag van ProRail (1,2 miljoen euro),
    • of de totale dekking voor de investering rond komt voor de besluitvorming over het krediet voor de realisatie,
    • of die besluitvorming inderdaad kan plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2021.

Samengevat: wij kunnen instemmen met het beeldkwaliteitsplan en met het krediet van 4,3 miljoen euro voor het verlagen van de bovenleiding en de verwerving plus sloop van het combigebouw.