Debatbijdrage Actieplan ‘Werk in Zwolle’

Door Roberto Kist op 2 maart 2021

De eerste coronatoespraak van minister-president Rutte was vorige jaar op 16 maart. Het was duidelijk dat we als land een zware tijd tegemoet zouden gaan. Een groot aantal werknemers was toen al aangelopen tegen de indirecte gevolgen van de pandemie. Een dag eerder ging de horeca namelijk dicht en veel mensen, vooral jongeren, die daar met een flexcontract werkten stonden op straat. Zonder vangnet, zonder begeleiding en zonder perspectief.

En perspectief en zekerheid zijn juist twee dingen die we nu nodig hebben. De coronacrisis heeft effect op alle facetten van de samenleving en zeker op werkgelegenheid en werkzekerheid. De PvdA heeft zich hier het afgelopen jaar dan ook op verschillende plekken voor ingezet, onder andere door de motie Asscher die het kabinet tijdens de algemene politieke beschouwingen opriep actief mensen van werk-naar-werk te helpen door begeleiding en scholing. We zijn blij deze aanpak ook terug te lezen in het voorliggende actieplan.

De PvdA fractie erkend het belang van de korte route naar werk voor mensen die eigenlijk meteen weer aan de slag zouden kunnen. Hoe langer mensen thuis zitten hoe moeilijker het immers is om weer te starten. Dit in is in de coronacrisis het geval, maar ook als we de crisis te boven zijn. Ziet de wethouder daarom de mogelijkheid om de pilot ‘korte route naar werk’ te verlengen als de resultaten positief zijn?

En dan er is nog een andere groep waar onze fractie zich zorgen over maakt; de studenten die geen stageplek kunnen vinden, met alle gevolgen van dien. Dit was voor corona al een uitdaging en de situatie is er door de pandemie alleen maar erger op geworden. In de nota lezen we dat we wethouder op dit thema bezig is met planvorming met stakeholders. Wanneer kan de wethouder de raad hier meer over vertellen?

In het bestrijden van de pandemie en haar gevolgen hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We zien dat ook werkgevers en ondernemers het zwaar hebben en dat ook met de overheidssteun het niet voor iedereen mogelijk is al het personeel vast te houden. Wel zien we voor de werkgever die genoodzaakt is personeel los te laten een opdracht om dit op de juiste manier te doen door de werknemer te helpen kijken naar oplossingen om snel weer aan werk of scholing te beginnen. Kan de wethouder toezeggen hier via het werkgeversservicepunt aandacht aan te besteden?

Afsluitend zijn we blij met de aanpak die voorlicht en steunen we de investeringen die gedaan moeten worden om werknemers perspectief en zekerheid te bieden.

Roberto Kist

Geboren in het Zwolle in 1995 en vervolgens opgegroeid naar Kampen. Ik kom uit een echt arbeidersgezin waarin ik heb geleerd dat het belangrijk is dat iedereen gelijke kansen krijgt in het leven en dat je anderen met respect behandelt. Ik ben burgerraadslid voor de PvdA omdat ik mee wil helpen om van Zwolle een

Meer over Roberto Kist