Debat over Zwolse sportaccommodatie

Door Selma Hoekstra op 8 december 2020
Zonder vrijwilligers zou het onderwerp waar we vanavond over spreken, namelijk sport in al haar facetten, (inculsief huisvesting) helemaal niet georganiseerd kunnen worden. Mijn dank gaat, juist vandaag op 7 december nationale vrijwilligersdag, uit naar al die mensen die zich met hart en ziel inzetten voor hun club en vereniging. Echt fantastisch!

Vanavond hebben we het in de gemeenteraad over sportaccommodaties, en wat doet Zwolle het eigenlijk goed. Voor ons ligt een mooi rapport van de Hospitality Group dat, laten we zeggen, overwegend positief is. Vraag en aanbod zijn redelijk op elkaar afgestemd, De meeste accommodaties zijn kwalitatief op orde en ten opzichte van andere steden doen we het goed.

Dat is mooi, maar het gaat natuurlijk over al die andere zaken die ook genoemd worden. Het rapport geeft daarvan een mooi overzicht. Maar mijn fractie heeft wel een aantal kanttekeningen daarbij, want je zou verwachten dat we het vanavond gaan hebben over een aantal van die aanbevelingen. Wel of geen centraal portaal? Wat doen we met de verouderde gymzalen? En wanneer gaan we een nieuwe accommodatie bouwen in Stadshagen? Maar dat is dus niet het geval. Het enige wat vanavond van ons verwacht wordt, is dat we kennis van dit rapport nemen en dat we akkoord gaan met het voorstel om hier in het voorjaar op terug te komen.

En dat baart onze fractie zorgen en het roept wel een aantal vragen op. In het voorjaar van 2018 is namelijk begonnen met dit hele traject en straks in het voorjaar van 2021 zijn we DRIE jaar later en het enige wat we hebben is deze inventarisatie die nu al enigszins gedateerd is. En tegen de tijd dat we daadwerkelijk iets concreets gaan doen is sportpark De Marslanden nog meer verouderd, is sloop nog de enige oplossing voor de gymzalen en zijn vraag en aanbod verder uitelkaar gegroeid.

Uit gesprekken met verschillende organisaties blijkt ook dat er bijna geen investeringen meer worden gedaan in huidige accommodaties en sportvelden omdat iedereen wacht op een plan van aanpak. Maar dat betekent wel dat sommige sportvelden na een fikse regenbui niet meer gebruikt kunnen worden. Zelfs niet door het rugbyteam, en die zijn wel wat gewend. De PvdAvraagt zich af of het college bereid is om samen met de verschillende partijen te inventariseren welke maatregelen op de korte termijn nodig zijn om in ieder geval er voor te zorgen dat het huidige niveau gehandhaafd blijft.

Verder worden er in dit rapport voorstellen gedaan die veel impact hebben en weinig kosten met zich meebrengen. Zo kan er volgens mijn fractie al een begin gemaakt worden met het organiseren van een centraal portaal. Uit het rapport blijkt dat dat gemakkelijk te organiseren is en heel snel goede effecten heeft. Is het college bereid om hier voorrang aan te verlenen en SportService hiertoe opdracht te geven? Volgens de PvdA zouden we vanavond wel iets meer kunnen doen dan alleen maar kennisnemen van dit rapport. Een van de insprekers, Jan Nijhuis, manager van Sportpark de Marslanden wil graag met een pilot beginnen. Wil het college hier serieus naar kijken?

En als we dan op een aantal zaken moeten wachten dan verwacht ik wel concrete en uitgewerkte voorstellen aan de hand van de zeven punten waar we nu alleen kennis van mogen nemen. We weten namelijk al dat scholengemeenschap Van der Capellen in Holtenbroek blijft. Kunnen we in het voorjaar een concreet plan verwachten voor Stadshagen waar nu al tekorten worden voorzien? En krijgen we dan bij de PPN een concreet voorstel over wat we gaan doen met de locaties waarop de gymzalen staan?

Het rapport roept heel veel vragen op en het zou goed als we daar vóór de PPN al antwoord op krijgen. Niet alleen wij als fractie, maar ook al die organisaties die al jaren wachten op een visie en zo graag vooruit willen. Er ligt nu een mooi rapport en op basis daarvan moeten er keuzes gemaakt worden. Laten we daar geen jaren over doen.

Selma Hoekstra

Sinds 2018 ben ik actief in de gemeenteraad, eerst als burgerlid,  sinds 2020 als raadslid en sinds 2023 ook als vicevoorzitter van onze fractie. Ik ben van huis uit journalist en daardoor heb ik veel maatschappelijke ontwikkelingen van dichtbij gevolgd. Ik vind het belangrijk dat iedereen mee kan doen in deze maatschappij en zet mij

Meer over Selma Hoekstra

Waar ben je naar op zoek?