Door op 31 maart 2016

De basis moet staan!

Onlangs deed schoolbestuur Vivente een noodkreet, onder andere in de Stentor, omdat zij zich zorgen maken over het basisonderwijs, wegens te veel en onwerkbare regels, toenemende werkdruk en een hoog ziekteverzuim. Hierover maken wij ons als PvdA ook zorgen, goed onderwijs hangt immers af van de kwaliteit van de man of vrouw voor de klas. Leraren helpen kinderen het beste uit zichzelf te halen, zij verdienen daarvoor waardering en vertrouwen. Leraren moeten passende salarissen ontvangen en niet lastig worden gevallen met overbodige regels. Maar we moeten ook eisen aan docenten durven stellen, zij moeten bevoegd en bekwaam zijn en zich blijven ontwikkelen via bij- en nascholing.

Genoeg redenen dus om naar de actie-avond te gaan op 15 maart. Van deze avond blijft me vooral bij dat er een zaal vol met betrokken leraren en ouders was, die het beste willen voor kinderen, maar soms wel tegen muren aanlopen. Er zijn veel zorgen over de hoeveelheid aan nevenactiviteiten en regels die uitgevoerd moeten worden, maar het doel voorbij schieten.

Wet Werk en Zekerheid

De druppel die voor het schoolbestuur de emmer deed overlopen is de Wet Werk en Zekerheid. De wet die tot doel heeft om onzeker werk tegen te gaan en meer zekerheid wil bieden in de regeling van arbeidscontracten. Onderwijsbestuur Vivente geeft aan dat deze wet voor het onderwijs met vele invalkrachten niet uitvoerbaar is. Hier zijn wij het niet mee eens. Een wet, die zorgt voor meer zekerheid en een einde maakt aan het onzekere bestaan van flexwerken, is naar mijn idee, een wet waar je alleen maar achter kan staan en die voor de onderwijssector geen uitzondering zou moeten zijn (en het ook niet hoeft te zijn, zoals blijkt uit brieven van de AOB en CNV).

Ik vind het dan ook vreemd dat een onderwijsbestuur zegt dat ze een wet, die gaat over goed werkgeverschap, niet gaat uitvoeren. We kennen ook de verhalen van jonge leerkrachten die ’s ochtends zitten te wachten en constant op hun telefoon kijken in de hoop dat ze mogen werken. Die onzekerheid moet door deze wet worden weggenomen. Elders in het land zijn goede voorbeelden te vinden van onderwijsbesturen die de wet wel goed uitvoeren en jonge leerkrachten meer zekerheid bieden, zoals grotere regionale vervangingspools.

Vervolg

De avond krijgt in ieder geval een vervolg in de raad. Het onderwijs is van ons allemaal en de avond heeft duidelijk gemaakt dat er zorgen zijn (ook zorgen waar de gemeente wellicht wat in kan betekenen). Het lijkt ons daarom een goed idee om met verschillende onderwijsbesturen van gedachten te wisselen over de (on)mogelijkheden.

Voor dit vervolg zijn we nieuwsgierig naar de ervaringen van jullie, onze leden, en misschien wel goede ideeën of mogelijkheden.

Werk je in het onderwijs en wil je je verhaal delen, mail dan naar Sanneke Snuverink, via [email protected].

Waar ben je naar op zoek?