#Reddecultuur begin alvast in Zwolle

28 juni 2021

“Je hoeft toch niet naar het theater, je kunt ook gewoon een mooie dvd aanzetten”. Ook voor veel Zwolse kunstenaars en artiesten was deze opmerking van Hugo de Jonge in het debat over versoepelingen, een regelrechte klap in het gezicht. Je zou toch denken dat de cultuursector zich inmiddels een beetje ontworsteld had aan het Haagse dédain, flink aangewakkerd door Halbe Zijlstra. Maar nee, De Jonge beledigde juist die kwetsbare sector die zich door de coronacrisis heen aan het worstelen was.

Voorbeelden te over: die zangeres die tijdelijk behangeres werd, die culturele zzp’er die bij de GGD ging werken, of dat festival dat telkens maar verschoven en aangepast werd. En  we zagen ook mooie initiatieven ondanks alle beperkingen: Gerrits Tuin, Zwolle Limited, Operatie 1001 lichtjes, De Kringlopera, repetities via Zoom, en danslessen in de buitenlucht.

De getoonde veerkracht was enorm, ondanks dat bij velen ondertussen het spaargeld gewoon opging aan de maandelijkse woonlasten.

Dankzij de coronacrisis weet nu wel ongeveer iedereen in Nederland dat de culturele/creatieve sector wel degelijk van economisch belang is en dat er veel mensen werken.

Maar ook het gemis van cultuur in het dagelijks leven maakte duidelijk dat het een onmisbare sector is in de meeste levens (behalve voor Hugo de Jonge dan).

Voor de PvdA staat voorop dat cultuur een intrinsieke waarde heeft, die mensen individueel, en de samenleving als totaal verrijkt. Daarbij staat niet de prijs, maar wel de waarde voorop: investeringen in kunst en cultuur leveren dus niet direct (in economische zin) geld op, maar voegen wel waarde toe aan de samenleving.

Het is voor onze fractie belangrijk dat deze basisgedachte terug te vinden is in het cultureel perspectief voor Zwolle. Een bekende uitdrukking in de liedjesschrijverij is: ‘don’t bore us, get us tot the chorus’, oftewel, geef ons datgene waar we voor komen. Dus: wat vindt de PvdA nu van het cultureel perspectief?

Allereerst onze complimenten voor de vormgeving: de afbeeldingen van de ArteZ alumni en het mooie gedicht van Sarah Lucassen.

Dan over het perspectief zelf: het duurde allemachtig lang voordat het er was. Had dat nou echt niet anders gekund? En met name met betrekking tot het accommodatiebeleid. Dat is stil komen te liggen terwijl het al in 2018 bekend was dat er een tekort was. Ligt er al wel een plan, zodat zodra het geld vrijkomt er ook echt actie kan worden ondernomen? Dit is ontzettend belangrijk voor het behoud van Zwolse talenten.

We vinden het over het algemeen een mooi en zelfs lonkend perspectief. Als alle genoemde ambities daadwerkelijk waargemaakt zijn in 2040 zijn we spekkoper. We lezen de intrinsieke waarde van kunst wel terug, maar het grootste gedeelte gaat het toch wel over economische waarde en toegepaste kunst of innovaties. Wij nemen aan dat wethouder onze visie echter wel deelt, misschien kan zij dit nog even bevestigen.

Dan, een aantal concrete vragen en aandachtspunten: want als we spekkoper willen zijn in 2040, dan is er wel echt urgentie nodig en moet het gevraagde budget van één miljoen euro in november ook daadwerkelijk beschikbaar worden gesteld. Die oproep doen we aan alle partijen hier in de raad. Wij hebben nog 3 vragen en 2 toevoegingen:

– Eerst over de inkomenspositie van makers en dan met name zzp’ers. Die is vrij beroerd. We lazen recent nog dat gesubsidieerde instellingen vaak afscheid namen van zzp’ers tijdens de coronacrisis. En dat is logisch, maar laat ook zien hoe zwak de sector is doordat er overal met flexibele schillen gewerkt wordt. Hoe kijkt de wethouder hiernaar, voert ze met onze culturele partners hier het gesprek over? En dan over de fair practice code, dat zou staand beleid moeten zijn. Het wordt slechts 1 keer genoemd. Hoe staat het hiermee als het gaat om Zwolle als opdrachtgever: hoe wordt dat gecheckt en ook hier: hoe gaan de partners in de stad hiermee om. Onderschrijven zij ook allemaal de fair practice code?

– De PvdA vindt dat we moeten investeren in cultuur dichtbij, talentontwikkeling en cultuuronderwijs. We zien nu al mooie voorbeelden in de wijken, zoals de Kringlopera, de Makkers en zouden graag zien dat juist de gezelschappen die zich hier hard voor maken kunnen rekenen op zekerheid, door structurele subsidie. Is hier enige toezegging op mogelijk van de wethouder?

– Gelezen hebbende het pamflet van beeldend kunstenaars (maar ook de inspreker), hoe kijkt de wethouder aan tegen een kunst/reflectie-centrum, iets wat het middensegment moet versterken, vergelijkbaar met Kunstenlab in Deventer?

– Zwolle Culturele Hoofdstad 2033. Dat vergt een hoop voorbereiding en om daar serieus in aanmerking voor te komen zou je al in 2025/2026* een eerste plan moeten hebben klaarliggen. Is het college wel goed doordrongen van wat dit vergt van de stad en de organisatie? Is het wel verantwoord om hier veel cultuurcapaciteit aan te spenderen als de kans maar zo klein is en vooral: de tijd nog zo kort.

Dan hebben we nog twee suggesties waardoor Zwolle nog aantrekkelijker wordt:
1) Er ontbreekt 1 hotspot wat ons betreft: een mooi Openluchttheater. Dat ontbreekt nog in Zwolle. En voorstellingen in de buitenlucht, of dat nou tijdens of na een pandemie is: dat gunnen we iedere Zwollenaar. We hopen op draagvlak en wilden hiervoor een motie indienen. – Openluchttheater Zwollywood-

2) Toen ik als (arme) Erasmusstudent in het dure Parijs studeerde, ging ik op vrijdagmiddag vaak naar een kiosk waar last-minute sterk afgeprijsde tickets te koop waren voor een cultuurvoorstelling die niet helemaal uitverkocht was. Zwolse Theaters biedt zoiets al aan voor studenten. Is dit niet een idee voor álle podia en instellingen en om dit bijvoorbeeld te koppelen aan de Uitagenda als die er eenmaal is? We horen graag medestanders hiervoor!

Tot zover onze opmerkingen tijdens het debat Cultureel Perspectief op maandag 28 juni. Ga vooral voortvarend aan de slag met de mooie plannen. #Reddecultuur en begin daarmee alvast in Zwolle.

Bijdrage PvdA Zwolle bij debat van 28 juni over Cultureel Perspectief Zwolle 2040