Bouwen in uiterwaarden, zoals bij Zwartwaterzone, is anno nu onbegrijpelijk

7 september 2020
Op werkbezoek zondag 6 september met de PvdA-fractie in het gebied Zwatewaterzone Zwolle gingen we in gesprek met omwonenden en natuurdeskundigen over bouwplannen in de Zwartewaterzone. In februari 2019 stemde de PvdA-fractie al tegen mbt deze visie. Bouwen in uiterwaarden is anno nu onbegrijpelijk als je kijkt naar de scenario’s mbt zeespiegelstijging. Terwijl de afgelopen jaren bijvoorbeeld in de IJssel overal plannen zijn ontwikkeld voor Ruimte voor de Rivier is het onbegrijpelijk dat de gemeente Zwolle met een visie komt waarbij de bouw van 300 woningen en een hotel in de uiterwaarden van het Zwarte Water de financiële basis vormt voor deze plannen. Vanzelfsprekend is het nodig om een goede duurzame ontwikkelingsvisie Zwartewaterzone te ontwikkelen, maar daarbij moet het bouwen in de uiterwaarden geen financieel en inhoudelijk uitgangspunt zijn. Natuur, recreatie, horeca, jachthavens en misschien tijdelijke huisvesting passen veel beter in dit gebied!
Dat speculanten hier willen bouwen dat is hun goed recht, maar daar hoeft de gemeente niet als een schoothondje achteraan te lopen. Ed Anker, portefeuillehouder had ons als in de zomer 2019 beloofd om met een vervolgvisie te komen. We zijn benieuwd waar de gemeente nu mee komt. In die zin is het interesant om naar de concept-Omgevingsvisie te kijken. Als je naar de uitgangspunten van die visie kijkt, dan snap je niet dat de gemeente in de uiterwaarden van de Zwartewaterzone wil bouwen! Ik hoop dat de leden van de gemeenteraad en B&W wakker worden en goed gaan luisteren naar omwonenden, natuur/water en klimaat deskundigen!

Waar ben je naar op zoek?