Debatbijdrage: Meer groen en fiets- en wandelpaden op Hessenpoort 3

12 april 2021

De vraag die voorligt tijdens het debat over Hessenpoort 3 op maandag 12 april is om in te stemmen met de benodigde vervolgonderzoeken, uitwerking van uitgangspunten en hiervoor middelen beschikbaar te stellen. Dit is een tussenstap in de ontwikkeling van een gebied met kleinschalige bedrijfskavels. Kavels waarvoor uit onderzoeken blijkt dat hier de komende 10 jaar behoefte aan gaat zijn, voornamelijk een behoefte vanuit Zwolse ondernemers. Sociaaleconomisch gezien dus een verstandige ontwikkeling. Onze fractie kan in principe dan ook instemmen met het voorliggende voorstel.

Tegelijkertijd gaat het niet alleen om het faciliteren van economische groei. Van belang is om te kijken welke andere opgaven we eveneens kunnen ondersteunen. Vanuit dat vertrekpunt stipt onze fractie graag een aantal aspecten aan voor de verdere uitwerking.

Ruimtelijk gezien vormt Hessenpoort 3 een mooie afhechting van Hessenpoort aan de zuidkant. In de structuurvisie Vechtcorridor Noord waren hiervan al duidelijk de contouren zichtbaar. Daarbij is van groot belang de groene uitstraling van Hessenpoort 3 en de ruimtelijke samenhang met de groene corridor richting de Vecht. Zowel vanwege de economische uitstraling van Hessenpoort als ook om een prettig en gezond werkgebied voor werknemers te creëren en de biodiversiteit te bevorderen.

Wat onze fractie betreft moet die groene verbinding dan ook ten volle benut worden. In de proefverkaveling in de structuurvisie zien wij bijvoorbeeld boomstructuren waardoor de kavels in een achttal gebieden worden opgesplitst. Dit zien wij niet meer terug in de ruimtelijke schets die is opgesteld, daarin zien we enkel nog een gebied ten oosten en ten westen van de Groene Scheg. Onze fractie zou het mooi en verstandig vinden als niet alleen rondom Hessenpoort 3 en in relatie naar de Vecht groen wordt gerealiseerd, maar ook als de afbakening tussen kavels of clusters van kavels vorm krijgt door middel van groen. Graag reactie hoe de wethouder dit voor zich ziet bij de verdere uitwerking van de verkaveling en het groenplan.

De uitstraling van Hessenpoort 3 wordt daarnaast ook bepaald door de panden, waarvoor we kaders geven via het beeldkwaliteitsplan. Ook daarin willen we het college vragen groen te denken en wijzen we graag op de mogelijkheid om nieuwe bedrijfspanden – onder de omgevingswet – waar nodig verplicht te voorzien van zonnepanelen of een groen dak.

Tot slot moet de wegenstructuur uitgewerkt worden. Pas geleden nog namen we als raad het besluit om de bereikbaarheid van Hessenpoort te verbeteren. Ook voor Hessenpoort 3 is bereikbaarheid per fiets van het grootste belang. En voetgangers moeten een ommetje kunnen maken. Juist Hessenpoort 3, gezien het relatief grote aantal werknemers dat hier komt te werken en de uitstraling van dit gebied moet wat ons betreft daarom zo veel mogelijk voorzien zijn van vrij liggende fiets- en wandelpaden. Daarbij doen wij nog de suggestie om in de verdere uitwerking te kijken naar een voetgangerstunnel die de Groene Scheg een geheel maakt voor voetgangers zodat men vanaf Hessenpoort tijdens de lunchpauze ook een bezoek aan de Vecht kan brengen.

Waar ben je naar op zoek?