Bied alleenstaande kinderen op de vlucht een veilig thuis in Zwolle

Door Roberto Kist op 9 maart 2020

Op het Griekse eiland Lesbos speelt zich een humanitaire ramp af. Alleenstaande kinderen zitten hier al maanden vast. Het gaat om kinderen, waarvan de ouders zijn overleden of vermist zijn, waardoor deze kinderen extreem kwetsbaar zijn.

Eind 2017 heeft st. Save the Children een rapport heeft uitgebracht over (seksuele) uitbuiting van deze groep door volwassenen. Ze zijn extreem kwetsbaar, ze kunnen worden verhandeld en sommigen verdwijnen uit zicht.

Volgens hulporganisaties wordt kinderen die alleen op de vlucht zijn, in de Griekse kampen de toegang  ontzegd tot water, eten, onderwijs, medische zorg en een dak boven hun hoofd.

Meerdere Nederlandse gemeenten hebben zich daarom uitgesproken voor de opvang van een deel deze kinderen in Nederland, wat de PvdA en andere Zwolse fracties betreft, moet Zwolle zich zo snel mogelijk bij deze gemeenten voegen.

Samen met GroenLinks, SP, CDA, D66 en de ChristenUnie roepen we daarom vandaag het college op om bij de rijksoverheid te pleiten voor opvang van deze kinderen. Zwolle is daarbij bereid een thuis te bieden voor een deel van deze kinderen.

Er moet snel een oplossing komen voor alle mensen die daar vastzitten en voor alleenstaande kinderen moeten we nu in actie komen!

Roberto Kist
Patty Wolthof

Roberto Kist

Geboren in het Zwolle in 1995 en vervolgens opgegroeid naar Kampen. Ik kom uit een echt arbeidersgezin waarin ik heb geleerd dat het belangrijk is dat iedereen gelijke kansen krijgt in het leven en dat je anderen met respect behandelt. Ik ben burgerraadslid voor de PvdA omdat ik mee wil helpen om van Zwolle een