Door op 19 februari 2015

Bibliotheek als huiskamer in de wijk

Ondanks dat het steeds beter gaat in Nederland en ook in Zwolle, moeten er nog steeds keuzes gemaakt worden om het beschikbare geld op een eerlijke manier te verdelen. Het college heeft de raad een brief gestuurd met daarin voorstellen voor mogelijke bezuinigingen. Daarin wordt ook voorgesteld de wijkbibliotheken op een andere manier aan te laten haken in de wijk.
Weerstand in de stad
Dit voorstel stuit op veel weerstand in de stad. Een petitie die rondgaat in de bieb in Zuid is al meer dan 2500 keer ondertekend. ​Ook wij ontvangen veel berichten van Zwollenaren die de wijkbibliotheken belangrijk vinden en zich zorgen maken. De fractie van de PvdA ​neemt de stevige bezuinigingsopgave zeer serieus. We zijn ons ervan bewust dat er hoe dan ook pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden. En ook wij vinden, net als het college, dat ook het culturele domein hieraan een bijdrage moet leveren. Desondanks zetten wij stevige vraagtekens bij de bezuiniging op de wijkbibliotheken. De bibliotheek is dé plaats om makkelijk met boeken in aanraking te komen. Het is​ ook een soort huiskamer van de wijk. Makkelijk toegankelijk en met een belangrijke sociale functie.
foto-20
Juist in een tijd waarin veel functies naar de wijken toekomen (zoals de zorg via het sociaal wijkteam) ​lijkt​ het de PvdA een vreemde keuze de wijkbibliotheken te sluiten. De PvdA ziet de wijkbieb als een belangrijk ankerpunt in de wijken. We zien de functie van bibliotheken in de toekomst ook wel verander​en maar denken dat ze ook dan nog een belangrijke rol in de wijk blijven spelen. We zullen dit in onze bijdrage op 2 maart in de raadsvergadering meenemen en gaan hierover graag in debat met de rest van de raad. Het debat is die avond live te volgen via de site van de gemeenteraad.Indien u vragen of opmerkingen heeft kunt u contact met mij opnemen via [email protected] of 0641767599