Betrek inwoners beter bij toekomstplannen Zwolle

26 augustus 2020

Precies toen het zomerreces aanbrak, werd het Ontwerp voor de Omgevingsvisie Mijn Zwolle Van Morgen 2030 aan de raad en de stad aangeboden. Dit ondanks het feit dat het geplande participatieproces nog niet was afgerond, mede door de coronacrisis.

De keuze van het college om alvast een ontwerp-visie aan de stad aan te bieden, zonder dat er – ook volgens het college zelf – voldoende inwoners zijn betrokken op alle relevante onderwerpen is niet de onze. De timing (middenin de zomervakantie) is erg ongelukkig en de presentatie (een digitaal stuk vol beleidsproza van 117 pagina’s, en een Omgevingseffect Rapportage van 112 pagina’s) is volgens de PvdA niet de juiste om de stad te betrekken bij zeer belangrijke keuzes die verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de stad. Ook zijn niet alle kritische noten uit de Omgeving Effect Rapportage volledig verwerkt in de concept-visie, waardoor dit een vertekend beeld kan geven aan de lezer.

Verder stelt het college dat er al veel ideeën van Zwollenaren zijn verwerkt in deze ontwerp-visie op allerlei onderwerpen, maar de geüpdatete hoogbouwvisie is bijvoorbeeld nog niet voorgelegd aan Zwollenaren, terwijl die wel een enorme impact kan hebben op het karakter en de skyline van Zwolle. Ook is in deze ontwerp-visie onduidelijk hoeveel mensen hier tot nu toe over hebben meegedacht, over welke onderwerpen en wat er met die input is gedaan.

Daarom heeft de PvdA begin augustus onderstaande vragen gesteld aan het college. De beantwoording van het college staat er direct onder. In de informatieronde van maandag 24 augustus werd er door meerdere fracties kritische vragen gesteld over het vervolg van het participatieproces, dat we uiteraard scherp in de gaten blijven houden.

Vraag 1. Waarom heeft het college gekozen om toch alvast een ontwerp-visie aan de stad voor te leggen, ondanks dat nog niet alle onderwerpen met de stad besproken zijn?

Antwoord:

Het College hecht veel belang aan de balans tussen voortgang in de ontwikkeling van de Omgevingsvisie, als antwoord op de brede behoefte voor bestuurlijke richting voor de groei van Zwolle, en structurele aandacht voor draagvlak in de visievorming. Deze balans is begin dit jaar behoorlijk verstoord door uitbraak van Covid-19 en daarvoor noodzakelijk te treffen maatregelen. Omwille van behoud van voortgang en als basis voor gesprek met de Zwollenaren over de ruimtelijke koers van Zwolle, heeft het College haar voorstel Ontwerp Omgevingsvisie naar buiten gebracht. We hebben u over deze aanpak geïnformeerd op 11 juni jl. aan de hand van de informatienota over de stand van zaken en de koerswijziging van de Omgevingsvisie.

Vraag 2. Is het college het met de PvdA eens dat een dergelijke belangrijke visie die grote gevolgen kan hebben op hoe “het Zwolle van morgen” eruit komt te zien, niet in de zomervakantie ter inzage moet worden gelegd? Is het college bereid hier in de toekomst rekening mee te houden?

Antwoord:

Het College heeft bij gebrek aan een volwaardig alternatief en gezien de uitzonderlijke situatie de keuze gemaakt de ter inzagelegging deels in de zomervakantie te lopen en juist deze formele stap in het proces op te volgen door een periode van samenspraak met Zwollenaren.

Vraag 3. Is het college bereid de terinzagelegging van de ontwerp-visie en van de Omgevingseffectrapportage te verlengen tot bijvoorbeeld eind oktober?

• Zo ja, kan de communicatie hierover dan zo snel mogelijk worden aangepast?
  • Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

Nee, het college zal de terinzagelegging van de ontwerpvisie en de Omgevingseffectrapportage (OER) niet verlengen. De reden dat het college dit niet zal doen is niet zozeer dat zij daartoe niet bereid is, maar omdat de juridische grondslag van de tervisielegging daar geen ruimte voor geeft. De structuurvisie, want de Omgevingsvisie heeft het kenmerk van een structuurvisie op grond van de Wet ruimtelijke ordening, moet worden voorbereid via de algemene uitgebreide voorbereidingsprocedure van de Algemene wet bestuursrecht. In die wet is aangegeven dat de tervisielegging zes weken is en niet kan worden verlengd.

Los van de ter inzagelegging staat het College open voor voorstellen voor en reacties op de Ontwerp Omgevingsvisie. Deze inbreng leggen wij ook vast in een gecombineerde nota van antwoord op zowel zienswijzen als ingekomen reacties en voorstellen. Wij voorzien dat deze nota eind oktober van dit jaar gereed is.

Vraag 4. Veel mensen zullen digitaal willen meedenken en dit is gezien de nog steeds geldende coronamaatregelen ook gewenst. Is het college bereid meer tot de verbeelding sprekend materiaal te ontwerpen, zodat het voor alle Zwollenaren duidelijk is welke keuzes er gemaakt worden? – Zo nee: waarom niet?

Antwoord: Het college is hiertoe bereid, bijvoorbeeld door samenvattende en toelichtende presentaties en andere interactieve media.

Vraag 5. Is het college voornemens een apart stadsdebat over de hoogbouwvisie te organiseren? Zo ja, wanneer en op welke manier? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Wij voorzien in het kader van samenspraak, de Tour de Zwolle, een aantal dialogen/debatten met de stad. Deze zijn deels gebiedsgericht en deels thematisch. Eén van de thema’s is hoogbouw/verdichting. Wij informeren u zo snel mogelijk over de datum van dit thematisch stadsdebat, welke wij voorzien in de periode medio september – medio oktober.

Vraag 6. Is het college het met ons eens dat een periode van 2 maanden om stadsgesprekken te voeren, over onder meer de hoogbouwvisie, erg kort is? Is dit een realistische planning? Is het college bereid hier meer tijd voor uit te trekken indien nodig?

Antwoord: Het tijdspad van twee maanden met stadsgesprekken zien wij als ambitieus en haalbaar. Vooralsnog zien wij geen aanleiding hier meer tijd voor uit te trekken.

Vraag 7. Kan en wil het college een participatieverslag (met wie is er tot nu toe gesproken, waarover, wat is er met input gedaan?) toevoegen aan de stukken voor de informatieronde van 24 augustus?

Antwoord: Het participatieverslag wordt aan de Raad aangeboden bij het voorstel voor de definitieve Omgevingsvisie. Dit verslag is in ontwikkeling.