Betrek bewoners bij ontwikkeling zonneparken

17 september 2018

Als gemeente staan we de komende jaren voor een grote opgave. We weten waar we staan, namelijk 7 á 8% duurzame opwekking van energie, en we weten waar we waar minimaal naar toe moeten, namelijk 25% duurzame energieopwekking over minder dan 7 jaar. De realisatie van 3 zonneparken die samen een groot deel van die ambitie invullen is dan ook erg aantrekkelijk en het zou mooi zijn als die parken gerealiseerd worden.

Maar dat moet dat wel op de juiste manier gebeuren. En daar hebben wij op dit moment onze bedenkingen bij. En gezien de beperkingen die dit college heeft gelegd op windmolens door voor slechts 1 locatie te kiezen, zullen we naast deze drie parken de komende jaren nog minimaal 10 zulke zonneparken of andere vormen van energie moeten realiseren om onze ambities te halen.

Onze belangrijkste punten:

1. De PvdA wil een rechtvaardige verdeling tussen de lusten en de lasten van een zonnepark. Als gemeenteraad hebben we met de energiegids afgesproken dat we de energietransitie vooral zien als een kans. Een kans om ook bij te dragen aan andere sociaaleconomische doelen die wij hebben als gemeente. De bijdrage aan stad, buurt, omgeving en lokale economie is wat onze fractie betreft te vrijblijvend en te beperkt: waarom wordt er bijvoorbeeld niet gekeken hoe we de zonneparken in kunnen zetten voor bijvoorbeeld de lokale werkgelegenheid of de verduurzaming van huurwoningen? Ook willen we dat Zwolle en Zwollenaren kunnen mee kunnen profiteren van de schone energieopwekking. Dat kan via afname van panelen (waarvan we hopen dat dat ook echt gaat gebeuren) maar bijvoorbeeld ook door het opzetten van een lokaal energiefonds. Grootschalige energieprojecten zouden een deel van hun opbrengsten moeten storten in zo’n fonds. Met dat geld kunnen bijvoorbeeld inwoners gestimuleerd worden hun huis te verduurzamen of kunnen kleinschalige energie-initiatieven worden opgezet.
  1. Het tweede aspect betreft de manier waarop inwoners en andere partijen betrokken zijn en hoe wordt omgegaan met de zorgen die door hen zijn geuit. Zo hebben de inwoners aangegeven zich zorgen te maken over de herinrichting van de plas en willen graag gedegen onderzoek (door middel van m.e.r.), een wens die wij ook hebben. Een andere vraag die de bijeenkomst vorige week bij ons opriep: hoe kan het dat de gemeente geen leidende rol pakt in de communicatie rondom de Bomhofsplas? We hebben te maken met een gevoelig onderwerp, met meerdere overheidsinstanties, waarbij er veel zorgen zijn onder inwoners en waarbij de exploitant van de zandwinningsplas de bijeenkomst organiseert.

Er liggen op dit moment drie beslisnota’s voor waarin ons gevraagd wordt (ontwerp) verklaringen van geen bedenkingen af te geven. Maar de vraag waar het echt om gaat is hoe wij als stad de energietransitie vorm willen geven. Wat onze fractie betreft doen we dat als stad, mét onze inwoners, op een zorgvuldige manier. Waarbij we de energietransitie ook daadwerkelijk benutten als kans. Omdat dit het draagvlak vergroot en omdat het zonde is kansen te laten liggen. Alleen dan hebben we de garantie dat we op termijn ook meters blijven maken met onze inwoners en dat we over tien jaar niet met spijt terugkijken.