Ben jij ons nieuwe PvdA-raadslid?

29 juni 2021

Op 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Woon je in de gemeente Zwolle? Heb je hart voor de stad en haar omliggende dorpen? Wil je je inzetten voor een eerlijk, sociaal en mooi Zwolle? De PvdA zoekt voor de raadsperiode 2022-2026 mensen die de Zwolse bevolking willen vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Meld je uiterlijk aan op vrijdag 3 september! Hier lees je alles over de procedure en hoe je kunt aanmelden.

Voor de kandidatenlijst zoekt PvdA Zwolle maatschappelijk betrokken vrouwen en mannen die willen bijdragen aan de ontwikkeling van Zwolle. We zijn op zoek naar een divers samengesteld team, qua achtergrond, ervaring, opleidingsniveau, leeftijd, et cetera, met als belangrijke overeenkomst: je draagt de sociaaldemocratie een warm hart toe! Je ziet waar kansen liggen, waar problemen aangepakt moeten worden en bovenal heb je oog voor alle mensen in onze gemeente. De PvdA Zwolle zoekt kandidaten met karakter, personen die in de samenleving staan en bruggen kunnen slaan met de inwoners. Dit doe je door kennis, kunde, nieuwsgierigheid en empathie. Mensen die zowel het politieke spel (willen) beheersen, maar ook het inhoudelijke papierwerk niet schuwen. Dit vergt tijd (zo’n twintig uur per week) en discipline (op dit moment is er op donderdag fractieoverleg en op maandag de gemeenteraadsvergadering). Kun jij samenwerken, kun je tegen een stootje en heb je een gezonde dosis humor? Dan zoekt PvdA Zwolle jou.

Herken jij je in het profiel?

Er is een profiel opgesteld voor toekomstige gemeenteraadsleden en voor de fractie. Helemaal onderaan dit bericht staat een link naar dit profiel. De onafhankelijke kandidaatstellingscommissie die de sollicitatieprocedure verzorgt, is er zich van bewust dat niemand aan alle voorwaarden kan voldoen. Bovendien kan je groeien in het raadswerk. Bij de samenstelling van de conceptkandidatenlijst houdt de commissie ook rekening met de kwaliteiten van het team in zijn geheel.

Procedure

De eerste stap in deze procedure is je kandidaatstellen voor een plek op de kandidatenlijst door een motivatiebrief en een curriculum vitae (cv) op te sturen. Daarnaast vragen we je de Erecode van de PvdA en de Interne bereidverklaring kandidaatstelling gemeenteraad in te vullen en te ondertekenen.

Je motivatie met cv stuur je uiterlijk vrijdag 3 september naar uitvoerend secretaris Lennart Rietman: [email protected]. De Erecode en Interne bereidverklaring mag je gelijk meesturen, maar kun je ook nog op 10 september 2021 voor 18.00 uur inleveren. Heb je vragen over de Erecode of de Interne bereidverklaring? Neem dan contact op met Lennart Rietman via: [email protected].

Als je interesse hebt in het lijsttrekkerschap gelden aanvullende eisen. Deze eisen staan genoemd in het profiel voor de lijsttrekker. Als je lijsttrekker wilt worden, moet je dat ook kenbaar maken met een motivatie, curriculum vitae (cv) en de Erecode en Interne bereidverklaring invullen. Brief en cv ontvangen we graag uiterlijk 3 september op het e-mailadres: [email protected]. Voor de overige stukken geldt 10 september als deadline.

Later in de kandidaatstellingsprocedure vragen we nog een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en checken we je PvdA-lidmaatschap. Na 3 september nodigt de onafhankelijke kandidaatstellingscommissie geïnteresseerde kandidaten uit voor een gesprek. De eerste gesprekken vinden plaats vanaf zondag 12 september. Hier komen onderwerpen zoals motivatie, visie en integriteit aan de orde. De kandidaatstellingscommissie stelt op basis van alle gesprekken een conceptlijst op. Deze conceptkandidatenlijst gaat als advies naar het afdelingsbestuur. Uiteindelijk beslissen de PvdA-leden tijdens de Algemene Ledenvergadering op 27 oktober 2021 over de conceptkandidatenlijst. Alle sollicitaties worden vertrouwelijk behandeld.

Wil je meer informatie?

Je hebt misschien vragen of je twijfelt of het raadslidmaatschap geschikt voor je is. Dat is logisch.
Om je wat meer achtergrondinformatie te geven over hun werkzaamheden, klommen fractieleden Selma Hoekstra en Mart oude Egbrink voor je in de pen. Emile en Erik liepen kort mee met de fractie, ze schreven ook iets over hun ervaringen. Dat lees je hier.

Daarnaast kun je contact opnemen met:
– Huidig fractielid Mart oude Egbrink via: [email protected]. Hij kan je meer vertellen over zijn raadswerkzaamheden.
– Oud-wethouder Jaap Hagedoorn via [email protected]. Hij kan je meer vertellen over de ‘ins en outs’ van het raadswerk en wethouderschap.
– Voorzitter van het bestuur Anneke Speelman via [email protected]. Zij kan je meer vertellen over de profielen en de kandidaatstellingsprocedure.

Behoefte aan verdere achtergrondinformatie?
Het landelijk bureau van de PvdA organiseert een digitale stoomcursus Lokale Politiek op dinsdag 17 en dinsdag 24 augustus.

In het kort

De PvdA zoekt voor de raadsperiode 2022-2026 mensen die de Zwolse bevolking willen vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Zorg dat je aanmelding uiterlijk vrijdag 3 september 2021 binnen is bij uitvoerend secretaris Lennart Rietman: [email protected].

Stuur uiterlijk vrijdag 3 september

• Motivatie
  • Curriculum vitae (cv)

Stuur uiterlijk vrijdag 10 september voor 18.00 uur

• Erecode (Ingevuld meesturen, zie hier)
  • Interne bereidverklaring (Ingevuld meesturen, zie hier)

Profielen

De complete lijst met de profielschetsen van alle functies vind je Alle profielen 17062021.

Wil je de commissie wijzen op geschikte kandidaten? Neem dan contact op met de voorzitter van het Zwolse PvdA-bestuur: [email protected].