Actie: Geef ook een prentenboek cadeau!

12 juni 2020

De PvdA koopt vrijdag 12 juni een hele stapel prentenboeken van Woeste Willem om te doneren aan taalarme gezinnen in Zwolle. De jaarlijkse campagne ‘Geef een prentenboek cadeau’ start dan. De actie is bedoeld om voorlezen te stimuleren.

In samenwerking met boekhandel Westerhof en de VoorleesExpress zorgt de PvdA dat het boek terechtkomt bij gezinnen waar behoefte is aan extra aandacht voor taalontwikkeling. Naar schatting een op de negen Zwollenaren tussen de zestien en 65 jaar is laaggeletterd en heeft moeite met taal, rekenen en het omgaan met het internet.

Patty Wolthof, woordvoerder Onderwijs namens de PvdA, vindt het belangrijk dat alle kinderen opgroeien met boeken: “Alle kinderen verdienen gelijke kansen in het onderwijs. Kinderen die uit een gezin komen waar niet veel met ze wordt gesproken of gelezen, beginnen met een achterstand op de basisschool die vaak niet meer in te halen is. Organisaties als de VoorleesExpress Zwolle, maar ook het Taalpunt en de taalmaatjes, zijn heel belangrijk, want zij komen thuis bij die gezinnen om ze te helpen met taal.”

Het boek Woeste Willem is vanaf vrijdag 12 juni voor 2,50 te koop bij diverse boekhandels in Zwolle. Wolthof: “ Je kunt Woeste Willem voor jezelf kopen of weggeven, maar je kunt het dus ook direct doneren bij boekhandel Westerhof in de Diezestraat en in Stadshagen. Dan komt het boek terecht bij de VoorleesExpress, die ze weer aan taalarme gezinnen geeft. Je helpt er een heel gezin mee in hun taalontwikkeling. En eerlijk is eerlijk: Woeste Willem is gewoon een heel leuk boek, dat je gewoon wilt hebben.”

Meer informatie staat op https://geefeenprentenboekcadeau.nl

Lees hieronder het interview met Annemieke Swinkels van de VoorleesExpress Zwolle

Waarom is voorlezen nu zo belangrijk?
“Bij nul tot vierjarigen begint het leesplezier. Dat is het moment waarop ze leren hoe ze een boek vasthouden, dat je van links naar rechts leest en hoe je bladzijden omslaat. Vaardigheden die je alleen leert wanneer je ouders boeken in huis hebben en met je lezen. Dat is niet vanzelfsprekend in alle gezinnen. Wanneer je alleen op verzorgende basis met je kind spreekt, mist hij of zij een groot deel van die eerste taalontwikkeling. Een boek stimuleert anders, het verrijkt de taal.”

Wat is de VoorleesExpress?
“De VoorleesExpress zorgt dat kinderen met een taalachterstand extra aandacht krijgen. In Zwolle zijn daarvoor veel enthousiaste vrijwilligers. Iedere vrijwilliger heeft twintig voorleessessies met een gezin. Samen met de ouders streven we ernaar dat taal en leesplezier een vaste plek in het gezin krijgen. In Zwolle is de VoorleesExpress een van de onderdelen van het taalstimuleringsproject ‘Alle Zwolse Kinderen Lezen’ van Stadkamer. Dat project helpt verder ook het onderwijs met taalstimulering, door onder andere het updaten van de schoolbibliotheek.”

Wat is doelgroep van de Voorleesexpress?
“De doelgroep van de VoorleesExpress zijn gezinnen die taalarm zijn. We willen interactie stimuleren. Ook wanneer de gezinnen een andere taal spreken. Lees je kinderen voor in je eigen taal, dan zie je ook hun taalvaardigheid toenemen. En zoekboeken, plaatjes kijken, er samen over praten, dat helpt ook. Of samen spelletjes doen, ook dan heb je interactie waarbij taal centraal staat. Het boek Woeste Willem is gesproken in een aantal talen opgenomen, dat is te beluisteren op www.prentenboekeninalletalen.nl. Het is trouwens ook goed om te vertellen dat alle kinderen tot en met achttien jaar gratis lid mogen worden van Stadkamer.”

Hoe gaat het voorlezen nu in deze coronatijd?
“Helaas kunnen onze vrijwilligers niet thuiskomen bij de gezinnen waar ze normaal voorlezen. Ze hebben er wel contact mee, maar we zijn nog bezig met een plan om deze gezinnen weer te bereiken.”