100 jaar vrouwenkiesrecht – interview met Anneke Beukers

2 mei 2019

Het lijkt zo normaal dat iedere Nederlander vanaf 18 jaar kan stemmen bij verkiezingen voor de Tweede Kamer, de Provinciale Staten, Gemeenteraad en het Europees Parlement  Pas in 1917 werd in Nederland het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd. Vrouwen konden toen voor politieke functies gekozen worden, maar mochten zelf niet stemmen. Op 9 mei 1919 stemde de Tweede Kamer in grote meerderheid voor actief vrouwenkiesrecht, een jarenlang proces waarvoor hard is gestreden. Die verworvenheid dat mannen én vrouwen in vrijheid mogen stemmen, is iets om te vieren. En dit gebeurt in 2019 op heel veel plaatsen in Nederland.

Op deze 1 mei-viering werd ook stilgestaan bij dit thema: de kracht van vele vrouwen en de strijd die ze leverden? Maar ook wie was eigenlijk onze eerste Overijsselse vrouwelijke politicus? Welke onderwerpen vond ze belangrijk? En nu: zetten vrouwen andere onderwerpen op de agenda dan mannen? Statenlid Anneke Beukers ging bij de bloemenlegging bij het graf van Helmig Jan van der Vegt – één van de oprichters van de SDAP, de voorloper van de PvdA – dieper in op dat thema. Welke tips zijn er, Wat doen wij als mannen en vrouwen met onze verworven vrijheid? Waar gaan we en moeten we nog voor op de barricades?

Bekijk hier het hele artikel op RTV Focus inclusief het interview met Anneke Beukers.